View Single Post
Jeg har ingen andre kilder enn at Gunnar Tjomlid har snakket om det på podkasten Dialogisk, men ifølge ham drepes det svært mange (små) dyr når man dyrker grønnsaker, både gjennom selve innhøstingen, men også av sprøytemidler etc (også om det er økologisk). Om det er mer eller verre enn hvordan industriell kjøttproduksjon dreper dyr kan selvsagt diskuteres, men det er ikke til å komme unna at selv veganere indirekte ikke nødvendigvis er så mye bedre enn kjøttspisere på dét området. Har en relatert interessant tweet om det her.

Når det er sagt mener jeg hovedsaklig av klima-/miljøhensyn at man helt klart burde redusere kjøttkonsumet betraktelig, og da spesielt storfe. I mitt hode spiller også regnestykket på hvor mye planteproteiner man bruker for å generere x antall kjøttproteiner inn, jo større den differansen er, jo mindre sannsynlig at jeg velger det.

Jeg er ikke spesielt opptatt av å forkynne annet enn at jeg må forklare det hver eneste gang jeg velger en vegetar-/kyllingburger (hvor folk helt seriøst blir borderline sjokkert over at det går an å velge noe slikt), men jeg finner det merkelig snevert når enkelte folk argumenterer med at «jeg skjønner alle de negative aspektene med kjøtt, men kjøttdeig smaker sååå godt».

Som *pi skriver er det ikke svart-hvitt, og jeg spiser fortsatt uetiske fugler, fisker, vilt og litt svin (bacon/ribbe), men jeg tror mange helt fint kunne kuttet ned mange prosent på kjøttkonsumet uten nevneverdige endringer i livskvaliteten.