View Single Post
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at menneskene her til lands er "rimelig de samme". Jeg møter folk med alle slags mulige problemer, verdier, syn og meninger om alt mulig. Som faktisk jeg syns er interessant å være med å diskutere om. Skjønner ikke helt hva du mener. Men jeg tror vi har litt forskjellige verdier du og jeg, for jeg tror ikke du har noe mål med det du gjør akkurat nå. Du er borte i 6 måneder for å "leve som en konge". Sånn tenker ikke jeg, jeg legger ikke mine verdier i å leve som en konge.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår på det sterkeste at du slutter å tro noe om hva jeg gjør med livet mitt, for du har tydeligvis ikke en fjerneste anelse. Jeg har delt nok rundt omkring, men skjønner jo at ikke alle følger med hvem alle er. Dette er derimot ikke tråden for det.
Som jeg skrev i min første post, det kan godt hende at han finner ut at det å reise vekk kan være et riktig valg. Men sånn som jeg ser det, og i min egen erfaring, så er det å "reise vekk" når man møter problemer, en midlertidig løsning på et dypereliggende problem.
Vis hele sitatet...
Tja, utover at noen ganger kan en ny start være sunt for å bryte handlingsmønstre og forventninger fra venner/omkrets så ser jeg kanskje poenget ditt; det er derimot skrikene irrelevant (for å låne et begrep fra en prominent realfagsperson på forumet) når hele det grunnleggende problemet er at han har ikke funnet seg til rette her. Det han trenger er jo nettopp perspektiv på hva som er godt med Norge og hva som mangler... fordi de aller fleste jeg kjenner som tar noen år utenlands kommer tilbake; nettopp fordi selv om Norge er dørganes kjedelig er det også et bra sted å leve. Har man aldri sett verden har man derimot ikke noe sammenlikningsgrunnlag.
Jeg har ikke forlangt noenting, da har du misforstått. Jeg anbefaler, akkurat som du gjør. Hva han velger, er opp til han. Jeg har heller ikke "dømt" (kalt navn, direkte avfeid) at noen ikke skal gjøre det du har gjort. Så her misforstår du noe. Jeg er ikke ute etter å angripe eller provosere. Jeg er ute etter å finne ut det beste rådet for trådstarter, som kan ha en varig effekt. Vi er ihvertfall enige om at det involverer å møte andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Tja, når du sier at han problemer som han må finne ut av dømmer du han jo. Det er veldig mange av oss, og jeg har nok av kontakter i expat-miljøer, som har altfor mye vandrelyst til at vi klarer å virkelig finne oss til å rette på steder som Norge.. så når du påstår at det å ikke trives her betyr at man selv har problemer er det rimelig drøyt. Hva med å bare akseptere at andre er annerledes istedenfor å implisere at vi må forandre oss?
Du kan ikke ha møtt mange mennesker i Norge. Du må ha sittet mye inne og sett på tv og data eller noe, for min erfaring er helt annerledes enn fra din. Jeg ser svært forskjellige mennesker hver dag, alle med hver særegen personlighet og sine konflikter, som jeg noen ganger er så heldig å få være med å prøve å løse.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gjette på at du ikke vært mye utenfor Europa og turiststedene i verden? Jeg liker nordmenn jeg, men i den store målestokken er vi fryktelig, fryktelig like. Vi er ikke eneste landet som er sånn dog, folk fra samme land har alltid likhetstrekk.. og når man er et lite land blir det fort konformt.
Men det må vel bli kjedelig i lengden, å bare sitte og preke og drekke hver dag? Akkurat som at et "A4-liv" som du beskriver det her i Norge, med bil, hus, kjærste og barn, blir for "kjedelig" for deg, kan være en drøm for andre. Kanskje ikke for deg.
Vis hele sitatet...
Igjen... du prater om ting du ikke har peiling på. Jeg har aldri noensinne opplevd å sitte å "drekke" på samme måte som man gjør i Norge noe som helst annet sted i verden. Man møter nye mennesker, prater, blir kjent og lærer ting. Det er spennende og interessant; og i stor grad slutter man å drikke før man blir stup full.. i skarp motsetning til her hjemme.
Hvor har du dine andre verdier? Bruker du kunnskapene du erverver deg med samtaler fra verdensfolk, til noe nyttig? Eller er det bare lek?
Vis hele sitatet...
Jeg har straks min andre mastergrad; jeg har et bokprosjekt om backpacking som kan eller kan ikke bli utgitt; jeg har jobbet med å rydde opp i mineryddingsdatabasen til FN i Sør-Sudan; jeg har vært en fryktelig god lærer som brydde seg og jeg har backpacket mesteparten av verden; så nei, jeg er overhodet ikke flau over noe som helst. Hva har du gjort som gjør deg berettighet til å anbefale folk å ikke se verden og utvide horisonten sin?