Tråd: Groguide
View Single Post
Hei.
La oss si sånn rent hypotetisk, at jeg har to planter av ukjent strain. Disse er ca. 2-3 mnd. gamle, vet ennå ikke kjønn, men har ikke sett noen baller/frø.

Plantene har stått vekselsvis under lysstoffrør på bad, og på veranda når været har tillatt dette.(24/24)
Har brukt blomsterjord fra plantasjen, iblandet m 30% perlite, med leca i bånn.
Pottet de om en gang, og de står nå i 10 l potter.
Vannet i springen viser ph 7,5, så denne har jeg justert ned til 5,5 -6,0.
Har satt en vifte på de, der jeg også kan regulere temp. (20-25 grader)

Selv om de ikke får riktig lys eller næring av noe slag, så er de nesten 35-40 cm høye.
De strutter av selvtilit og er lysegrønne og flotte, og det vokser masse stikliger på de.

Etter jeg potta de om så måtte jeg flytte dem permanent ned i kjelleren, der de nå står og trives under lystoffrør.

Nå har jeg utviklet samme forhold til plantene som Leon har til stueplanta si i leiemordererfilmen 'Leon'.
-dvs jeg setter plantene på det mest solrike stedet i kåken før jeg drar på jobb, setter dem ut på verandann når jeg kommer hjem, grynteprater med de over et glass melk, og 'legger' de under lystoffrøra i kjelleren når sola forsvinner.

I dag opplevde jeg dog noe merkelig:
Når jeg kom hjem fra jobb var det nesten 25- 30 grader på veranndan, og glohett i sola (Hurra!!).
Jeg tenkte at dette må jo plantene like, så jeg bar dem ut.
Etter en halvtime så sjekker jeg de, og de har jaggu begynnt å VISNE..
De hang skikkelig med nebbet, så jeg bar dem ned og ga dem en halv halvliter med vann hver.

Nå, en og en halv time senere så strutter de som bare det igjen, alt er bare fryd og gammen..

Det jeg lurer på er hva skjedde??

-Vanner jeg for lite? (de får en halvliter hver tredje dag, har koll på jorda, ikke for mye/ikke for lite)
-Fikk de 'varme/solsjokk'?
-Bør jeg fortsatt bære dem ut?

Har et annet spørsmål når jeg først er i gang:
Formålet med dette prosjektet er å lage en morplante, skal ikke ha fete buds, men fine stiklinger.
Som alle andre pothuer så er økonomien et evig dillemma, og skal snart kjøpe min første lampe.
Finnes det/går det an å bruke samme type pære på vekst OG blomstring?

Hadde tenkt å begynne med en 400 w, og så utvide til 2 x 400 (blomstring) 1 x 600 (vekst).

Og ja, når blir dem kjønnsmodne? -må man på blomstring syklus for å se det??

Tenkte også å gå for canna coco a b næring, bør jeg vente med å gi dem næring til lyset er på plass??

Er dritt lei av og brenne av 25-30 K i året på alt mulig rart, vil være selvberget og heller støtte mitt lokale hagesenter enn internasjonal/lokal mafia.

Altså, rent hypotetisk...

God helg alle sammen!