View Single Post
Favoritten er å male entrecote og evt. tilsette litt andefett for å få ekstra saftig burger. En bekjent pleier å stacke ribbefett og fryse ned. Så blander han ribbefett i burgerne. Svinaktig godt det også. Poenget er å ikke bruke helt magert kjøtt for da blir det brått tørt og kjedelig. Viltburgere trenger masse fett. Minst 10% av kjøttvekten. Er også litt raus med salt, nykværnet pepper og gjerne litt cayenne eller chilipulver. Det ble nevnt MSG tidligere i tråden. En kjekk ting med flere typer grillkrydder er at de bruker msg og at de også tilsetter karbohydrater i blandingen, gjerne sukker eller brunsukker. Det fine med dette er at et lett dryss av grillkrydder på burgerne like før de går i panna gjør at burgernes stekeflater karameliseser raskere og akkurat det er viktig for det gjør munnen glad. Unngå tørrsteking. Når du har gjort det fra bunnen av noen ganger så vet du når du skal snu dem for å få de litt lyse rød i midten og herlig saftige.

La burgerne være rom temperert før de går i panna og stek på sterk nok varme til få stekeskorpe men lav nok til de ikke brennes. Feks tykkbunnet støpejernspanne er gull, da de holder godt på varmen. Stek gjerne i klarnet smør for smakens skyld. Klarnet smør har høyere røyk punkt så det er bra.

Ost bruker jeg det jeg har, helst litt av hvert men plain gulost er ok det også.

Tomat er for meg viktig i en burger, gjerne cherry eller klase. Små deilige sødmefylte tomater. Salat blir whatever som finnes i huset. Dressing kan vispes sammen selv om du orker. Er du i beit kan du feks bruke rømme eller yoghurt naturell som base for dressing og smake til med det du liker.

Er ikke så ofte jeg spiser burger men når jeg først tar meg bryet med å lage selv så gjør jeg det skikkelig. Da er smaken viktigere enn kalorier. Derfor bruker jeg mye fett når jeg maler kjøtt, steker i klarnet smør og lager smakfulle dressinger av gode råvarer.

Pleide også å kjøpe "svenskeburgere" i kilosposer tidligere. Men etter at jeg fikk smaken på hjemmelaget så orker jeg ikke pappburger lenger. Da spiser jeg heller mcD Bigmac eller BK Whooper enn pappburger.

Om du har et lokalt bakeri som baker burgerbrød så er det veldig enkelt og mye bedre enn de evigvarende som er hos Rema.
Eller bak selv, rykende ferske til et saftig burgermåltid.
Sist endret av frtoretang; 12. september 2016 kl. 19:54.