View Single Post
Sitat av Herbman Vis innlegg
Det ville vært ufattelig trist å stemt på et parti bare pga. de er for Cannabis-legalisering.
Allikevel skjønner jeg dessverre problemstillingen din, det hadde jo forsåvidt fristet, trist som det er.
Men et sted går grensen, jeg kunne aldri latt meg gjøre noe slikt.

Får heller satse på at alle andre stonerene i Norge gjør det, så blir det legalisert allikevel og jeg står med samvittigheten i behold, hehe. Men ja, det kommer til slutt, uansett. Deilig tanke.
Vis hele sitatet...
Er da kun et minimalt antall mennesker som kun stemmer utifra narkotikapolitikk, så tviler på at de stonerne du snakker om gjør det store utslaget fra eller til totalt sett. Men om politikken til Venstre/MDG (som er de eneste realistiske kanditatene til å kunne komme inn på stortinget per idag) ikke passer for deg, så skjønner jeg jo at det føles feil å stemme på dem. Men å ha en oppmykning i narkotikapolitikken som et viktig kriterie for partiet man stemmer for ser jeg ikke på som noe galt, så lenge man ikke lar det gå på bekostning av prinsipper man måtte ha. Sånn som det er i dag er de aktuelle partiene som støtter avkriminalisering/legalisering så små at sakene de måtte stå for ikke har spesielt stor gjennomslagskraft i utgangspunktet. Men jeg tror at der hvor de store partiene kvir seg for å snakke om avkriminalisering, så kan mindre partier sørge for at det i det minste blir tatt opp og får mer fokus. Andre viktige temaer tas uansett opp av de store partiene, og selv om et legaliseringsparti har noen dårlige punkter rundt de store og viktige temaene, så vil dette ha lettere for å drukne i debatten, og få minimal innflytelse på landet. Så om folk vil stemme Venstre/MDG, og ikke har noen prinsipper som byr imot å stemme kun på basis av narkotikapolitikk, så støtter jeg det fullt ut. DLF er jeg mer usikker på. Om de hadde havna på stortinget, så tror jeg at innspill i debatten fra dem ville svekket saken mer enn den styrker den, rett og slett fordi det er dem innspillet kommer fra.

Er man for en legalisering, og man ønsker forandring, bør man stemme partier som har mulighet til å bli tatt seriøst i en offentlig debatt. Så Venstre og MDG er de eneste fornuftige valgene, selv om de foreløpig kun står for avkriminalisering.