Tråd: Relativitet
View Single Post
Sitat av methewall Vis innlegg
1 i formelen er dette y eller også kalt lorenzo faktoren?
Vis hele sitatet...
Lorentz-faktoren er γ=1/(1+v²/c²) og dermed altså nært beslektet. Faktoren vi ganget hastighetsummen med er nesten lik, bare at den ene v'en er erstattet med u, altså hastigheten til den referanserammen v har oppgitt sin hastighet i, i forhold til vår referanseramme.

Sitat av methewall Vis innlegg
Hvis du som observatør står i skinnegangen og er grunnen til at toget må stoppe, blir formelen den samme (s=(u+v)/(1+u·v/c²))? Prøver ikke å være vanskelig, jeg vet bare ikke bedre, så jeg spør noen som vet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til. Hvis toget bremser utsettes det for en akselerasjon, og hastigheten vil forandre seg hele tiden. Jeg tok forbehold om konstant hastighet for alle parter i forklaringen, men jeg burde kanskje presisert det. For å gjøre noe særlig utregninger i referanserammer som utsettes for akselerasjon må du til med den mye mer avanserte generelle relativitetsteorien. Faktisk, for å få et helt nøyaktig resultat måtte man brukt den også i forrige utregning, ettersom både toget og vi utsettes for en svak tyngdeakselerasjon, men man forenkler gjerne litt for å lette forståelsen. Helt strengt gjelder den spesielle relativitetsteorien kun for ikke-akselererte referanserammer, altså referanserammer hvor i man opplever vektløshet, kalt treghetssystemer, men akkurat som man aksepterer unøyaktigheten i å legge sammen hastighetene 50 km/t og 30 km/t uten Lorentz-faktoren, kan man noen ganger akseptere svaret man får ved å bruke spesiell relativitet uten å ta hensyn til tyngdekraften (det spørs hvor dominerende akselerasjonen er for resultatet). Vi kan uansett se for oss at hendelsesforløpet skjedde i verdensrommet uten noen tyngdekraft, så blir svaret riktig.

Forresten, hvorvidt det er du selv som står i skinnegangen, eller om toget bare bremser fordi konduktøren glemte nista si, spiller ingen rolle.