Tråd: Relativitet
View Single Post
Vi tenker oss et laaaangt tog, toget er i stand til å holde en hastighet tilsvarende lyset i vakum (300 000 km/s) toget suser av gårde lang ekvator og er i tillegg helt gjennomsiktig. Inne i toget befinner det seg en mann på motorsykkel som holder en konstant fart på 300 km/t (0,08333 m/s), vi tenker oss at det er vakum inne i toget, så slipper vi å bry oss med luftmotstand og den slags (motorsyklisten er utstyrt etter forholdene). Hvis vi som observatører hadde vært i stand til å sett motorsykkelen pasere ville vi ha sett at den paserte med en fart på 300 000 000,08333 m/s, men alt som skal til for å fjerne denne “optiske illusjonen” er å male toget, men dersom vi tenker oss at vi tar motrsykkelistens plass, og toget skulle stoppe med øyeblikkelig virkning, da ville vel ikke togets hastighet lenger være uten betydning?
Utifa dette resonemanget og mange flere våger jeg og påstå at tiden bare er relativ når noe akselererer eller bremser, ikke ved konstant hastighet.
Jeg tillater meg å prøve meg på enda et eksempel, et “rom løp”.
Vi tenker oss et kappløp mellom en laser og et bemannet romskip med muligheten for å holde en konstant fart på 90% av lysets hastighet. Laseren har som mål å treffe et speil (som tilfeldigvis er satt opp for anledningen) for å reflektere laseren tilbake til Jorden, speilet befinner seg nøyaktig et lysår fra Jorden på startøyeblikket, romskipet har et mål som ligger 15% nærmere (tror jeg det blir) slik at turen fram og tilbake skal ta like lang tid. Laseren skrues på i ett minutt samtidig som romskipet starter (vi må se bort fra akselerasjon da jeg mener at det er dette som lager “trøbbel”), ganske nøyaktig 2 år senere måler man på jorda et laser signal med varighet ett minutt samtidig som romskipet ankommer og “piloten” bekrefter å ha vært borte i to år ellers vil han vel være veldig sulten (bare et forsøk på humor).
Mulig at jeg har missforstått helt, og hvis så er tilfelle vil jeg gjerne bli fortalt hva.
Sist endret av Veggen; 11. januar 2010 kl. 02:40.