View Single Post
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Ja, dette er noe vi er blitt fortalt av myndighetene men det er helt enkelt propaganda. Greit nok at de konfiskerte opptakene, men hvorfor
holde det hemmelig i 17 år? Hvorfor ikke feie all tvil av banen og offentligjøre de? Nemlig fordi det ville skapt hysteri og
puslebrikkene hadde falt på plass for allmennheten.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det er propaganda? Som sagt, dette er stort sett private opptak. Dersom de ikke viser noenting annet enn fjeset til kunder i en butikk, eller et nyforelsket par på ferie som har filmet seg selv, så er det da heller ingen grunn til å gjøre disse videoene offentlig tilgjengelige.

Det er verdt å merke seg at dette er en kamp det er umulig å vinne. Dersom de hadde offentliggjort alle disse private videoene som ikke viser noenting av interesse, så tør jeg vedde store summer på at du enkelt hadde avfeid det med at videoene er konstruerte, falske eller at de egentlig sitter på flere. Derfor er det altså ingen beviser som kan få deg til å endre mening om disse videoene – ingenting som kan fungere som feilkorreksjon om du skulle ta feil – og det bør du stusse litt over selv også.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Det fantes tilfredstillende overvåkningskameraer på den tiden. Det du påstår her er at til og med et universitetsskole
hadde bedre overvåkningsutstyr i 1999 enn Pentagon? Et over tre timers opptak av Columbine skytingen finnes på youtube der uten tvil
kameraene hadde de nødvendige spesifikasjonene til å fange opp et fly.
Vis hele sitatet...
De hadde nok ikke det. Du kan tydelig se hakkete bevegelser i videoen Vidarlo postet. Et fly som passerer relativt tett på kameraet i 850 km/t ville kun vært en strek i et par frames. Jeg ville ikke blitt overrasket om Pentagon hadde overvåkning med høyere oppløsning og framerate på mer kritiske steder, men ute ved parkeringsplassen er ikke stedet å prioritere. I tillegg finnes og fantes det mer avanserte løsninger som øker oppløsning og frame rate dersom en eller annen alarm går; for alt vi vet kan det ha vært en slik løsning både inne og ute ved Pentagon, men det vil fortsatt vise flykollisjonen med relativt lav kvalitet. Alt tatt i betraktning er det overhodet ikke overraskende at det ikke finnes bedre opptak.

Du kan jo også ta en kikk på bilder fra overvåkningskameraene ved regjeringsbygget da de fanget opp Breiviks bevegelser i 2011. Det er ikke akkurat Hollywood-kvalitet. Det er høyere frame rate og bedre oppløsning, for all del, men det er fortsatt rimelig dårlig (spesielt siste opptak er tydelig hakkete), og det er også ti år nyere teknologi.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Her ser vi forresten nok en subtil hersketeknikk der du fremhever deg selv for å virke voksen og erfaren å fremstiller meg helt motsatt,
nemlig å ha vært for ung og dum på den tiden til å huske hvordan ting foregikk, men det kan jeg avkrefte med en gang.
Vis hele sitatet...
Riktig så hårsår tror jeg ikke at du faktisk er. Og om så skulle være, så hverken kan eller vil jeg ta hensyn til det. Det er veldig god grunn til å tro at gjennomsnittsalderen på aktive freak-brukere er såpass lav at de ikke har personlig erfaring med overvåkningskameraer i 2001.

(Og muligheten for å spille såret over filleting la du igjen ved døra når du entret tråden med en påstand om at alle andre er indoktrinerte og tror som de gjør fordi noe annet er for ubehagelig for dem, stakkars.)

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Det er så motstridene meninger blant fagfolk om dette at det er umulig å etablere noe som fakta.
Men noen få prosent skader på et bygg skal ikke være nok til å mose det ned på en måte
det måtte vært laget av spon, det har jeg vanskeligheter for å tro.
Stedet på WTC skadene skjedde tilsier at toppen burde tippet over og falt ned, ikke kollapset med brutal hastighet.
Vis hele sitatet...
Nei, og det er derfor jeg sier at fysikken ikke skalerer intuitivt. Kraften fra skyskraperen virker rett ned. Det er bygd ekstremt balansert, ellers ville bygget vært livsfarlig. Når vegg- og gulvtrossene er så svekket at de ikke lenger klarer å holde vekten av etasjene over, vil den delen av bygget som utgjør etasjene over falle rett ned på etasjene under. Denne kraften fra i praksis en fallende høyblokk ned på resten av skyskraperen blir så ufattelig enorm at den knuser i filler alt den møter på. Hvert punkt i skyskraperen er bygget solid nok til å motstå den statiske tyngden av resten av skyskraperen over seg – ikke for å motstå at en stor del av skyskraperen over seg kommer fallende. Og på grunn av de små asymmetriene som oppstår av forskjellige årsaker, kan du se på videoene at toppen etterhvert begynner å lene seg over på siden.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
F.eks hvis jeg slipper en hammer ned fra 20 meter på bilen min vil den ikke eksplodere, men det vil være en stor bulk der ja.
Vis hele sitatet...
Når man sier "fysikken skalerer ikke intuitivt", så betyr det nettopp at enormt store ting ikke oppfører seg slik som mindre ting. Å da komme drassende med et eksempel på hvordan mindre ting oppfører seg, kan da virke lite gjennomtenkt. Spesielt å slippe en hammer på en bil, som ikke kan sies å være analogt på noen som helst måte med å slippe en del av en skyskraper ned på resten av skyskraperen.

La oss ta noen eksempler på skalering av størrelse, styrke og vekt:

Om du slipper en lekebil fra ti lekebilhøyder ned på en annen lekebil, skjer det ingenting. Om du slipper en fullskala bil fra ti bilhøyder ned på en annen fullskala bil, blir begge fullstendig knust.

Om du bygger et legotårn på 50 biters høyde, så står det helt fint, bare du får balansert det. Om du hadde lagd legobiter som var identisk oppbygd og av samme materiale, men som var blåst opp i størrelse så langsiden var 50 meter, ville et 50 biters tårn kollapset under sin egen vekt på et øyeblikk.

Om du bygger en liten modellskyskraper og slipper de øverste 25 etasjene ned på resten fra tre-fire etasjers høyde, vil toppen bare stoppe når den treffer resten og falle ned på siden. Om du gjør det samme med en fullskala skyskraper, vil toppen smadre hele driten i fillebiter.

Dette er fordi bærekraften til for eksempel en vegg følger enkelt fortalt av tverrsnittet på veggen. Altså arealet av de kritiske deler av veggen slik man ser den rett ovenfra. Mens vekten følger av volumet. Og om du blåser opp en modell, slik at den er dobbelt så lang, så blir tverrsnittet (og altså bærekraften) fire ganger så stort og volumet (og dermed vekten) åtte ganger så stort. Det vil si at om du bygger en modell som er dimensjonert slik at den akkurat holder seg selv oppe, og deretter dobler størrelsen på denne måten, så vil den bare rase sammen. På en liten modell trenger du gjerne ikke å tenke på bærestrukturen i det hele tatt, fordi det er naturlig så mye overhead i hvor mye veggene kan bære. Hvem som helst kan lage en modell av et vanlig hus av ispinner, som aldri i verden vil falle sammen – men skal du konstruere ekte hus som ikke raser sammen, trenger du gjerne flere år utdannelse som byggingeniør. Og jo større bygg du lager, desto vanskeligere blir det å få konstruksjonen til å bære vekten av det over seg. Det er kort og godt veldig lite å gå på. Derfor lages skyskrapere slik at de fint holder vekten av seg selv oppe – ikke slik at de kan motstå kraften av en fallende boligblokk.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Poenget står fortsatt. Det kan ikke utelukkes, og tvert i mot så heller det mer mot at eksplosiver ble plantet inn i bygningen
Vis hele sitatet...
Dette får jeg ikke til å henge sammen. Det at de påståtte restene av nanotermitt viste seg å være helt vanlige malingsrester antyder at eksplosiver ble plantet?

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
desverre, det er vanskelig å ta inn over seg at noe så grusomt har skjedd, men husk at Bush og Cheney bl.a var tilhengere av
waterboarding og andre torturmetoder. Mange Amerikanere mener Cheney er en sosiopat og hadde mye kontroll over Bush.
Vis hele sitatet...
De to tingene har jo ingenting med hverandre å gjøre. Og hva "mange amerikanere" har stilt av diagnoser på Cheney er minst like irrelevant.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Husk at Bush ikke er kjent for å være den smarteste presidenten i historien. Han var nok i stor grad styrt av den indre kjerne i det hvite hus.
Forresten husker dere gullkornene: "Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country
and our people, and neither do we." og "I just want you to know that, when we talk about war, we're really talking about peace." Han
var nok en enkel person å få innflytelse over.
Vis hele sitatet...
Han var ingen retorikkens mester, men at han skulle være så totalt imbesil at han ikke forstår at noe slik ikke kan røpes under pressekonferanse, men likevel får være del av planene og ikke røper seg på andre måter, er en så gjennomført idiotisk hypotese at det kan ikke beskrives med ord. Dette er direkte uintelligent. Og særlig mer er det egentlig ikke å si om den saken.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
NIST er sannsynligvis korrupt og analysene deres tror jeg er forfalsket etter massivt press fra CIA, FBI og sikkert flere.
Vis hele sitatet...
Hele CIA, hele FBI, hele regjeringen, hele NIST, alle de som plantet eksplosiver, store deler av media, og en snart uendelig lang rekke av andre mennesker, var med på konspirasjonen, og ingen har sagt noenting etterpå. Alle som med en viss tyngde motbeviser tullpratet, blir straks en del av konspirasjonen. Ser du ikke selv hvor utrolig lite sannsynlig dette ender opp? Og ser du ikke hvordan denne toskete overbevisningen mangler alle midler for feilkorreksjon? Ingenting – absolutt ingenting – kan få deg til å endre mening, fordi alle som etter alle stjernemerker falsifiserer hypotesen bare innlemmes i konspirasjonen. Dette er det samme korrupte og fordervede tankemønsteret som driver religiøse overbevisninger, bare med utskiftede variabler.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
På videoene der ute hører man høye drønn som utelukkende og må være fra eksplosjoner. Såvidt meg bekjent lager ikke brann kraftige
smell.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om det? Kan du fortelle meg – og det er et seriøst spørsmål – presis hva som gjør at du har en så inngående ekspertise på dette at du på bakgrunn av videoer filmet med håndholdte kameraer kan fastslå at smell utelukkende må være fra bygningsrivende eksplosjoner? Og ikke for eksempel kollapsende stålkonstruksjoner i bygget? Eller en kollisjon i nærheten? Eller en gasseksplosjon? Eller noe helt annet?

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Som nevnt tidligere i tråden har tidliger NIST ansatte fortalt at etterforskningen med overlegg valgte å overse viktige elementer og at wtc7 aldri
ville kunne kollapset på den måten.
Vis hele sitatet...
Brannvesenet i NY varslet noen timer før kollapsen at den kom til å skje, basert på brannens utvikling og hvordan de observerte at den endte må å presse stålkonstruksjonen ut av stilling. Derfor trakk de etterhvert ut alle sine folk. Og til slutt kollapset den akkurat som de spådde. Dette ser du altså ut til å ignorere fullstendig.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Jeg stoler mer på fagfolk fremfor tilfeldige debattanter over nett.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo akkurat det du ikke gjør. NIST er fagfolk. Brannvesenet er fagfolk. Du gir blanke i hva de sier, og stoler nettopp på tilfeldige debattanter på nett som sier akkurat det du vil høre.

Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Hvem du velger å utpeke til idioter gjør ikke nødvendigvis at alle gjør det samme. Alt er relativt.
Vis hele sitatet...
Nei, alt er faktisk ikke relativt.