View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det vil det vere, av fleire grunnar. For det første er eteren eit avgrensa gode, som alle må dele på. Det er utopisk at det ikkje vil verte nytta, for det er svært praktiske frekvenser med god rekkevidde.

For det andre er frekvensblokkene regulert i overnasjonale avtaler (ITU), og gjennom forkskrifter i Noreg. NKOM er tilsynsmyndigheit. Så sjølv om ein frekvens er ledig, har du ikkje lov til å sende på den. Det gjeld FM-spekteret (87-108MHz), og det gjeld ein vilkårleg anna frekvens. Unntaka er nedfellde i fribruksforskrifta.

Nei, antenna er frekvensavhengig. Viare er lyktestolper jorda. Det vil fungere særs dårleg.

Ja, det er ingenting anna enn ein mottaker og ein sender kopla sammen. Du må sende ut på anna frekvens enn du mottok med (som er ei av ulempene med FM framfor DAB; dårleg sameksistens...)

Ja, men resultatet er jo at NKOM vil plukke med seg samtlige sendarar. Du får dei ikkje tilbake heller...
Vis hele sitatet...
Noen tanker om hvor lang rekkevidde man kan ha før NKOM begynner å klage?

Strengt tatt er vel FM-sendere generelt forbudt? Eller er det en wattstyrke-begrensning e.l.?
DAB til FM-sender er jo noe som aktivt promoteres som en løsning for de med FM-radio uten AUX-inngang?


I går slang jeg sammen en Raspberry PI (B+?) med pifm. Det fungerte utmerket.
Hadde bare en ca 15 cm lang ledning fra GPIO 4 og installerte pifm og sox. Det var alt jeg trengte for å streame MP3 på FM-båndet. Da sto radioen ca 50 cm unna, og det fungerte utmerket, men testet ikke noe mer enn det.

Jeg tenkte å utvide med en bluetooth-mottager, slik at jeg kan bruke streame fra mobilen til bilstereoen (Har ikke AUX i bilen), men litt kjipt hvis den blir så kraftig at jeg får NKOM på nakken

Det enkleste er vel å teste manuelt ved å løpe rundt med en FM-radio og se når den kutter ut. Karroseriet til bilen vil kanskje begrense hvor langt den når?

Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
Noen tanker om hvor lang rekkevidde man kan ha før NKOM begynner å klage?

Strengt tatt er vel FM-sendere generelt forbudt? Eller er det en wattstyrke-begrensning e.l.?
DAB til FM-sender er jo noe som aktivt promoteres som en løsning for de med FM-radio uten AUX-inngang?


I går slang jeg sammen en Raspberry PI (B+?) med pifm. Det fungerte utmerket.
Hadde bare en ca 15 cm lang ledning fra GPIO 4 og installerte pifm og sox. Det var alt jeg trengte for å streame MP3 på FM-båndet. Da sto radioen ca 50 cm unna, og det fungerte utmerket, men testet ikke noe mer enn det.

Jeg tenkte å utvide med en bluetooth-mottager, slik at jeg kan bruke streame fra mobilen til bilstereoen (Har ikke AUX i bilen), men litt kjipt hvis den blir så kraftig at jeg får NKOM på nakken

Det enkleste er vel å teste manuelt ved å løpe rundt med en FM-radio og se når den kutter ut. Karroseriet til bilen vil kanskje begrense hvor langt den når?
Vis hele sitatet...
Svarer foreløpig på det selv

Googlet litt og fant:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-01-19-77

"§ 10.FM-sendere med lav effekt
Frekvensbåndet 87,5–108,0 MHz tillates brukt til trådløst lydutstyr slik frekvensbruken er beskrevet i standarden EN 301 357. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 50 nW e.r.p."

50 nW er jo ingenting...
Da blir man vel fort lovbryter, selv om det ser ut som 0,37mW er det teoretiske maks fra RPi?

https://raspberrypi.stackexchange.co...pi-transmitter
Sist endret av anonym_bruker; 2. mai 2017 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.