View Single Post
Trådstarter
51
Nei, eller hva. Uten å dreie dette over til å handle om NAV - de er seff ikke relevante for denne saken, men ble nevnt siden de også er helt ødelagte. At Politiet er like ødelagte overrasker meg faktisk, men når jeg så tenker meg om så kanskje det ikke er så rart allikevel, all den tid det er vedtatt sannhet at korrupsjon og økonomisk kriminalitet er helt ok, mens narkotika er mulig å bekjempe. Uansett - jeg sporer av.

Angående innavl er det ikke så farlig det heller - altså hva grunnen er til at disse menneskene er så patetiske. Om det er sinnsykdom eller uvitenhet eller hva det måtte være, er det i hvert fall ingen tvil om at det ikke kan dreie seg om noe annet enn en omfattende personlig tragedie. Ingen blir sånn av fri vilje, og det er til syvende og sist synd for disse folka at samfunnet ikke er i stand til å hjelpe dem. For det er jo det de trenger - hjelp, omsorg og kanskje en klatt med opplysning.

Og da er vi tilbake til dette med sivilisert og ikke. Uten å vite om vi er enige i denne begrepsbruken, er problemet at man ikke har noen siviliserte virkemidler overfor disse folkene - dette går hånd i hånd med mitt forrige avsnitt. De trenger rehabilitering, de er glemte personer på et glemt sted.

Det beste med dette, som sier litt om hvor usannsynlig dårlig det står til, er at kona i huset er lærer på den lokale barneskolen. Bedre argument for sentralisering skal du faen meg få lete lenge etter. I tillegg er hun styremedlem i et sånt lokalt bygdeinitiativ for utvikling. Det er som den beste mafiafilmen - de dukker opp i alle kriker og kroker. For et trist sted å leve livet sitt dette er.

Om en ukes tid reiser jeg og min samboer nordover for å starte på nytt. Vi tenker Lofoten/Vesterålen-området helt generelt, vi kjenner noen folk der og det virker som det er et fint klima der (i forhold til mange andre steder). Noen som har noen erfaringer/er derfra? (Jeg har reist en del nordpå altså, så jeg er ikke helt fersk).