View Single Post
Sitat av Frankper Vis innlegg

Det er jo det som er så fint med super -streng teori. Den postulerer ingen etterprøvbare ting, men om man ser den logiske konsistens forsår man hvorfor partiklene beveges dit de gjør.
Du får ha meg unnskyldt om jeg tar feil, men jeg trodde Minkowski og Peter Higgs for lenge siden hadde etablert resultatene av strengteori som akksepterte sannheter.
Vis hele sitatet...
Nei, stringteori er på ingen måte en etablert sannhet, nettopp fordi den ikke har etterprøvbare resultater enda. En del forskere ser på det som et gigantisk korthus uten fundament i virkeligheten, andre igjen på som noe som har en viss verdi og andre igjen som noe som til slutt kan virke. Det er stort sett sistnevnte som har doktorgrader som står og faller på stringteori. Populærvitenskaplige kilder har en tendens til å være ukritiske til disse distinksjonene siden det som regel gir et bedre produkt å selge.

At en fysisk teori ikke er etterprøvbar er et stort problem, da det ikke er nok å kun forutsi det vi vet. La oss si det sånn - hvis du gir meg tjue målepunkter skal jeg nok kunne lage en funksjon som går gjennom alle sammen, men jeg aner ikke om interpolasjonen vil treffe før jeg får flere punkter å sjekke mot.