Tråd: 17 mai
View Single Post
Blir vel samme feiring som alltid. Stå opp uhorvelig tidlig. Pynte seg i noe som har blitt enda litt trangere enn siden ifjor. Sette seg på bussen eller banen gjennom byen sammen med masse andre folk i finstasen. Dukke opp hos den vennen med mest plass og/eller pågangsmot, som har stelt i stand frokost med noe skikkelig dårlige bobler og den fuckings melonen rullet sammen med noe skinke og eggerøre som har vært kald i en time. Eller enda verre, alle må ta med noe til frokosten selv, i såfall har jeg gjort det ekstremt enkelt og kjøpt noe skinke og oliven fra Gutta(så vet jeg at det er noe godt som serveres i hvert fall). Nå har jeg antagelig klart å få i meg et glass eller to og kan nesten begynne å slappe av. Noen fyrer opp korpsmusikk by some reason på stereoanlegget. Og en eller annen dust har tatt med seg jello-shots til frokosten, som om vi alle skulle vært 16 år gamle og ikke nærmere det doble, jeg spiser allikevel to av dem. Nå, 3 timer etter frokostens start, begynner de siste gjestene å komme, og da er 50kvm pluttselig jævlig trangt, så på tide å spenne på seg bunadskoene og prøve å geleide 20-30 personer ned trapper og ut i en bakgård der man står i rundt en time før alle har fått samlet seg. En av gjestene har sikkert begynt å spy, eller har sovnet på sofaen. Uansett skåler og hoier og flaggvifter man hele følget ned til Birkelunden, der sola griller tusenvis av svette mennesker og "woooo! bobler!" drikkes rett fra flaska. Varmen er fæl og trengselen ekstrem, men by some reason skal hele oslo samles her og høre på kjekke menn synge sanger en gang i året, selv om vi ikke kunne gitt mer faen resten av året. Noen søler rosè på dressen min men jeg har slutta å bry meg for omtrent 6 timer siden. Etter at gutta på scena har gaulet ferdig prøver man å stable festen tilbake igjen i leiligheten, det går sånn passe bra, men etter at folk har fått solstikk og en ekstra i promille på birkelunden blir aldri festen helt det samme. Men, dere drikker videre i to timer før det igjen er tid for å komme seg ut, man har jo bestilt bord på en av byen kjipeste og dyreste steder, men det er jo tradisjon å være på fuckings Lektern 17 mai "så vi må jo det" i følge en eller annen. Uansett, taxi ned til Lektern, kø utenfor, og en covercharge som er spinnvill senere sitter du med verdens dyreste øl i hånda i sola og prøver å få promillen litt tilbake.
To øl blir til fire før middag er på planen, nå har man drukket omtrent 4000kcal i alkohol, men igjen blir man kommandert rundt til å dra på enda et kjipt og dyrt sted som er tradisjon for middag. Restauranten har hatt middagen ferdig i 2 uker men varmer opp til deg og tar 17mai-priser på 1500,- for en treretter du vet er det minimale de kommer unna å servere uten opptøyer i gatene. Jeg kveler i meg noe laks og noe jeg tror er loff og enda flere kjipe bobler. Nå, etter middagen er det endelig sosialt akseptabelt å dra hjem, byen har begynt å dø litt ut, de siste sporene av feiring kan fortsatt synes og høres men det er som hele landet endelig har klart å slappe av litt. Jeg praier en taxi og blir kjørt helt fram til døra før dagen blir avsluttet med en litt stor joint. Heldigvis er det onsdag i morgen og man skal på jobb.