View Single Post
For å forsvare ts litt, så tror jeg hvis du ikke bor et sted med tolerante og nysgjerrige mennesker, så er opplevelsen av janteloven reell. Jeg kan dra en halvtime fra min bygd før stemningen er en helt annen enn der jeg bor.

Storsamfunnet har en forventning om at du tar ansvar, følger lover og betaler skatt.

Ditt lokale samfunn har dette pluss en hel haug med uskrevne regler. Og det er jo de uskrevne som skaper janteloven. Og er du ett sted hvordet er masse uskrevne regler og alle skal være konforme så ja da er det ett helvete og være annerledes.

Så la oss si at ts er en skeiv gutt som liker å kle seg i kjole, ett synlig eksempel på annerledeshet. Så kan folkesnakket ta knekken på den personen ett sted, men i nabobygda så bryr ingen seg, og vil heller spørre hvor kjolen er kjøpt. Banalt eksempel men ett sted jantelov ett annet ikke.

For 20 år siden vil jeg påstå at begge steder ville vært slik. Men nå vil jeg påstå at ting endrer seg, det blir færre steder som bryr seg om at du liker å gå i kjole, og flere steder som heller tar i mot deg som du er.

Så igjen ikke stagnasjon men utvikling. Og hvis du lever ett sted som du føler janteloven presser deg ned, så ja flytt da eller kjemp imot.