View Single Post
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hvordan stagnerer janteloven Norge?

Jeg har inntrykk av at hvis du tør og kjempe så er det ganske lett i Norge å bli akseptert.

Er du annerledes så aksepterer de fleste deg så lenge du ikke er en drittsekk/presser ditt livssyn på andre.

Så min påstand er at janteloven ikke er så fremtredende, den finnes ja, men i dagens Norge så er det ikke ett problem.

Men kan jo hende jeg har en veldig tolerant omgangskrets.
Vis hele sitatet...
Det er mye lettere å bli akseptert i Norge.. så lenge man er hvit og av vestlig avstamming. Er man derimot svart med foreldre fra enten Afrika, Midtøsten eller visse områder av Asia så blir det hele en del med innviklet. Men vi i Norge og egentlig resten av Skandinavia med f.eks. Sverige, Finland, Danmark, Gotland, Island, Grønnland og kanskje også Skottland er iallefall når det kommer til rasisme og rettssystemet mye bedre enn USA. I USA har de fortsatt dødsdommer, til tross for at det er et kristent land; en religion hvor de troende ser på seg selv som alt som er godt, mens ikke-kristne, som meg selv, vi er rene ondskapen. Veldig ironisk at slike utsagn kommer fra mennesker som dreper og i tillegg voldtar små barn som kommer på besøk i kirken. En av USA's mest kjente seriemordere i moderne tid var i tillegg president i styret i en kirke.

Men Hey, det er helt greit, ikke noe galt med det - Han og mange andre gjorde det sikkert i Guds navn, som ofte er hvordan kristne liker å rettferdiggjøre mord.
Jeg snakker i dette tilffellet om Dennis Rader. Men ikke akkurat blant de smarteste, noe som blir tydelig når man ser på hvordan han ble tatt, jeg blir nesten skuffet. Kan i tillegg ikke gjøre annet enn å føle avsky for personer som gjør slikt for ikke annet enn å få oppmerksomhet.

Det blir litt annerledes når man f.eks. Voldtar og dreper etter at man i flere år, gjerne tiår, har forsøkt å kjempe mot disse lystene for å unngå at de skal bli virkeliggjort. Til slutt klarer de ikke å kjempe mot lenger, noe jeg har mer forståelse for enn personer som gjør det hele av 100% fri vilje, til tross for at personen klarer å la være..

Rader er tydeligvis fortsatt i live også.

Men så tilbake til janteloven:

Janteloven er egentlig ikke noe annet enn inspirasjon til mobbere og er kanskje mest effektiv til å benyttes for å få folk til å føle et så sterkt hat mot seg selv at de begår selvmord.

Hvorfor er denne teksten egentlig så kjent? Hva er det jeg ikke har fått med meg?