View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Beklager sent svar, jobb/familie og alt det der, det er jo interessant at vi klarer å ha en noenlunde grei meningsutveksling om noe så betent.

Som Deziree er inne på så kan man ikke forvente at en slik debatt blir så veldig nyansert her inne. Men jeg har absolutt ingenting i mot at de som ikke er etnisk norsk går i bunad, eller lager seg hijab-bunad eller hva det enn måtte være. Tåpelige utsagn som "Ja men da får ikke hun bruke teknologi" er særdeles lite gjennomtenkte, da flere moderne oppfinnelser kommer fra mange forskjellige etnisiteter.

Jeg tar til meg at vi er et samfunn der mange får talerør for klagene sine, og i grunn er det bedre at det klages litt for mye enn for lite, hun er også ganske ung og det er veldig vanlig å bli særdeles engasjert i saker man brenner for; Hun er jo med å drive et nettsted nettopp om hårstiler.
Kronikken bør leses i lys av en slags utblåsning, fra noen som har opplevd endel diskriminering over lang tid: Og da lar jeg endel gli, men jeg synes hovedpoenget er det man kan kritisere: Et "forbud" mot å bruke visse hårstiler blir ganske urimelig.

For, slik jeg tolker det, foruten at hun har blitt fortalt at håret hennes er stygt, er at mye ligger i populærmedia: Hun nevner at hvite blir hyllet for kreativitet angående disse hårstilene mens mørkhudede blir kritisert. I starten av innlegget hennes nevner hun at overraskende mange hvite kjendiser inntar den røde løperen i disse afrikanske flettene og at de har gitt disse hårstilene helt egne navn.

Denne praksisen bør være enklere å få endret på, for det er jo omtrent definisjonen på kulturell appropriasjon, og er noe konkret å vise til, da jeg regner med at det er typen underholdning/skjønnhetsblogger/kanaler e.l. dette blir formidlet.

Jeg ser i ettertid at jeg digrederte litt angående mine opplevelser med uvanlig hårstil: Det jeg forteller er jo omtrent en bekreftelse på hva Ida Emilie har observert: At hvite hylles for disse hårstilene og ikke har den fjerneste anelse hva mørkhudede gjennomgår. En annen ting er jo at hun nevner jo aldri Dreadlocks heller, selv om stilen har tunge assosiasjoner med mørkhudede i form av Rastafari-bevegelsen, så er den ikke en stil man kan knytte til Afrika, ei heller en spesifikk stamme.

Jeg er der at jeg mener det blir tull å si at folk ikke kan ha håret sitt slik og slik. Jeg skjønner også at noen er så drittlei av å ikke bli behandlet som et likeverdig menneske i et moderne samfunn, at man kan komme med et slikt krav.
Jeg synes fremdeles mye ansvar ligger hos media, spesielt disse sjelløse drittgreiene som er underholdnings- og skjønnhetsbransjen.
Sist endret av Dodecha; 4. mai 2022 kl. 14:03.