View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Ja, man vil klare å sette seg inn i andres situasjon godt nok til å kunne være i diskusjonen uten å måtte leve i situasjonen selv.

Husk at ikke alle er like privilegerte selv om vi lever samme land, og det at du ikke forstår det er jo et problem i seg selv egentlig.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du leste det jeg skrev lengre oppe, men selvsagt er ikke alle hvite priviligerte på alle områder (eller alle svarte underprivilegerte). Jeg tilhører selv noen kategorier som gjør at jeg har det vanskeligere, men akkurat min hudfarge og kulturelle bakgrunn gjør en del ting lettere for meg. Folk er jo ikke bare én egenskap. Jeg tror at dersom man har erfaring fra andre underprivilegerte grupper (fattig, skeiv, funksjonshemmet, rusavhengig whatever), så kan man bruke de erfaringene til å forstå hvordan ens egne privilegier funker. Det burde man i alle fall prøve på. Diskriminering er til en viss grad different demons, same devil.

Du kan ikke automatisk kneble noen bare fordi de er hvite og norske.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke! Jeg tror du misforsto meg, jeg ser hvordan jeg kunne oppfattes sånn. Men du siterte Donaukinder, og hun prøvde så vidt jeg ser ikke å stenge deg ute av debatten. For å presisere: Jeg er ikke tilhenger av kneble folk fordi de er priviligerte, sånn no uterus no opinion -feminisme f eks. Tvert imot, jeg synes folk bør engasjere deg mer på tvers av grupper. Det handler bare om å ha litt ydmykhet for at noe du kan oppfatte som bagatellmessig kanskje kan være problematisk på måter du ikke forstår, fordi det skjer i en kontekst du aldri har levd i.

Når f eks Dodecha sier at "jeg er ikke typen til å ta meg nær av slikt", så overser han kanskje at det ikke er det samme for ham å få kommentert håret sitt som for noen hvis gjennomgående livserfaring helt fra man er liten er å være annerledes, og der håret er et kulturelt symbol på denne annerledesheten. Det har ikke noe å gjøre med at hun er en mer nærtagende type enn ham. Det er en ganske lett felle å gå i, at man bruker sitt eget priviligerte utgangspunkt for å forstå andres opplevelser. Det handler ikke om manglende empati, det er helt naturlig å tenke sånn, men det er noe vi bør prøve å være bevisst på.

Dette var ment som et eksempel, jeg mener overhodet ikke at Dodecha sine dreads har noen skyld i at folk blir utsatt for rasistisk hets, og kan heller ikke se at det er noe problematisk kulturell appropriasjon. Han er åpenbart åpen for å utforske temaet.

Sitat av Rupert_S Vis innlegg
Vedkommende blir jo utsatt for en rasistisk opplevelse her og nå, av deg. Så hvorfor skulle det være så vanskelig for vedkommende å sette seg inn i hvordan det er? Eller mener du oppriktig at det å diskvalifisere noens oppfatning basert på hudfarge ikke er rasistisk?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke at hudfargen til Rosander diskvalifiserer meningen hans. Jeg har samme hudfarge selv. Prøv å lese hva jeg skriver.
Sist endret av *pi; 3. mai 2022 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.