View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har hatt ganske dype spirituelle opplevelser med changa-joints. Og hvordan kan man vite om opplegget er "ekte" eller profittdrevet, selv om det foregår i jungelen? For meg blir disse masseseremoniene med en haug deltakere i seg selv suspekt. Så vidt jeg vet foregikk dette mer på en én til én-basis mellom sjamanen og den syke eller søkende i historisk kontekst. Og ikaros osv. tror jeg ikke automatisk fungerer optimalt på tvers av kulturer, det handler kanskje mer om avledning eller erfaren tripsitting. I tillegg har man risikoen for å havne på seremoni med noen som skriker, hyler og griner gjennom hele opplegget, noe som slett ikke er uvanlig. Av de jeg har møtt som har gjort dette er det påfallende lite varig endring å spore utad som man ikke kunne oppnådd med en helt vanlig tur rundt halve verden og inn i jungelen. Da har jeg mer tro på ting som Vipassana, selv om det ikke er direkte sammenlignbart.
Vis hele sitatet...
Ja det er mye å passe seg for i jungelen. Folk har opplevd overgrep, ran og drap under tripp fra personer som har utgitt seg for å være sjamaner for turister i Amazonas. Urfolket der blir dessuten mer og mer påvirket av kapitalismens klør og destruksjon og en del har stor forakt mot vestlige pga de ødeleggelsene vesten skaper. Kan ikke klandre de som velger å melke kua..

Det er viktig å gjøre god research før man blir med på en seremoni og velge et sted/en veileder som mange anbefaler enten den er der eller her eller i nabolandene våre. Mener ikke at man må til jungelen for å få en bra ayahuasca reise (i skauen to timer unna Oslo kan være mer enn bra nok), og man må sikkert ikke på død og liv ha en sjaman som veileder heller men i mine øyne blir det litt som å dra på restaurant og lage maten sjøl og ikke få den kulinariske opplevelsen man kan få når en proff lager og presenterer maten med mindre man er ganske erfaren selv. På en mye dypere og større måte enn smakssansene såklart siden det er snakk om en sjelereise her.. Det er heller ikke alle som tåler eller har godt av så sterk tripp DMT kan gi så det er ikke noe jeg kan anbefale noen å prøve. Det er noe de som føler kallet til får vurdere selv og da kjenner de forhåpentligvis hva, når og hvor som blir riktig for dem også.

Poenget mitt var at når trådstarter sier han vil prøve ayahusca én gang i livet og skriver at han vil gjøre det ordentlig som en del av bucketlista si, så kan ikke opplevelsen på gatekjøpt syntetisk DMT sammenlignes med en ordentlig ayahusca reise.
Sist endret av celtseus; 7. februar 2022 kl. 01:47.