View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kotelettene i seg seg selv er hverken veldig møre eller veldig seige. Det er stykningsdeler fra nakken. For at kjøttet ska bli mørt bruker mange varianter av koking/brassering. Feks stekeskorpe, så under lokk med buljong, kraft, vin eller vann i pannen så varmebehandles kjøttet under lokket. Det er skånsomt og tørker ikke ut kotelettene, de blir lett tørre som helvete om de får mye varme for lenge.

Så ja, metoden jeg beskrev fungerer kjempefint uten lokk. Og det er null stress å få stekeskorpen på tampen av varmebehandlingen. Den blir akkurat like god på den måten. Du kan jo gjøre et eksperiment. Del pakken i to og lag halvparten slik jeg beskrev, også reverserer du min metode på siste halvdel. Da starter du med varm panne, gjerne både olje og smør, stikk gal ende av en tre sleiv i fettet i pannen, når det "bruser" rundt skaftet er pannen varm nok. Legg i kotelettene i par minutter på hver side og ta kotelettene ut av pannen, så varmen ned lav og vent noen minutter slik at pannen kjøles ned før legger tilbake koteletter og steker på svak varme i 10+ min på hver side.

Da vet du hva du liker best til neste gang.
Vis hele sitatet...
Takk igjen! Jeg noterer flittig! Et siste spørsmål: hvordan vet man når kjøttet er skikkelig stekt? Jeg er sykelig redd for matforgiftning, så jeg liker å vite hvordan jeg kan være sikker på at maten er trygg, men ingen fremgangsmåter sier noe om akkurat det.

Sitat av *pi Vis innlegg
Stemmer at lang varmebehandling gir mørere kjøtt, på stykningsdeler som er seige pga bindevev. Men det er ikke dårlig kjøtt! Skanker f eks er seige som faens oldemor, men det kan være helt sykt godt hvis det er laget riktig. Det opphenget folk har på indrefilet og sånn, at alt skal være så ekstremt mørt, er bare fordi folk flest ikke har tid eller kunnskaper til å lage god mat som tar mer enn ti minutter.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker lang tid på å lage mat. Unormalt lang tid. Heldigvis synes jeg det er gøy å holde på, så lenge ingen står og venter. Indrefilet blir for dyrt så det brukes aldri.