View Single Post
Det å drive AS samtidig som man er uføretrygdet er fullt mulig og lovlig. Jeg har en skade som gjør jeg ikke er i stand til å jobbe, men driver eget AS der jeg leier inn freelancere som gjør jobben for meg. Eneste jeg gjør er å deligere arbeid å overse alt. Det tar meg ikke mange timer i uka. Har heldigvis hode på plass til å drive med slikt som dette, men man burde jo helst ha business kunskaper for å drive slik som jeg gjør.

Jeg omsetter for godt over 100k per måned, mottar også uføretrygd. Tar ikke ut lønn, men utbytte.

Her kommer kilde på at det er lovlig

Fullt lovlig med utbytte og Nav-stønad
Sverre Lindahl, direktør i Nav kontroll, sier han kjenner til trenden som tømreren beskriver.

– Vi har ikke grunnlag for å si at det er en trend, men vi kjenner til problemstillingen, sier han.

Han sier videre at utbytte fra et AS i kombinasjon med Nav-stønad er fullt lovlig, ettersom utbytte ikke er pensjonsgivende inntekt.

Regelbruddet kommer først når man er helt eller delvis sykmeldt, og samtidig jobber utover det sykmeldingen tilsier.

Det er lov å ta ut utbytte og samtidig motta trygd. Grunnen er at utbytte ikke er pensjonsgivende inntekt. Utbytte fra et aksjeselskap har derfor ikke konsekvenser for inntekts- og aktivitetsbaserte ytelser fra Nav, sier Sverre Lindahl, direktør i Nav kontroll.
Vis hele sitatet...
https://www.tv2.no/a/8553686/
Sist endret av perulv291; 15. juni 2021 kl. 15:07.