View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Svarting er et substantiv, svart er et adjektiv.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg påpekte jo akkurat det. Du lager et substantiv av et adjektiv ved å slenge på et suffiks.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror det ligger litt der, at det er en vesensforskjell mellom å ha en egenskap og å være den egenskapen.
Vis hele sitatet...
Smarting!

Smarting og gluping er komplimenter, siden det beskriver folk med positive egenskaper. Luring er litt delt, siden lur kan gå begge veier. Sleiping, ekling, dumming og slemming er negative. Det blir etter mitt syn litt søkt å si at ordene oppfattes ille fordi man reduserer personen til en egenskap. Du kan si du anklager personen for å ha egenskapen i definerende grad, ja. Det er imidlertid ikke nødvendigvis nedsettende, og det er i alle fall ikke å redusere personen til én eneste egenskap. Dersom du hadde rett burde alle disse ing-ordene bli oppfattet negativt av alle, siden ingen mennesker ønsker å være bare en egenskap - om så en positiv en. Det er opplagt ikke tilfelle.

Videre ser vi tilsvarende eksempler med andre ord som ikke kan sies å redusere folk til en egenskap på noe vis. Colored people skal man for eksempel etter sigende være litt forsiktig med å ytre på den andre siden av dammen i disse dager. Den foretrukne termen er people of color. Dette kan ikke bortforklares med lingvistiske snurrepiperier. Det kan derimot trivielt forklares med historie: Segregering var all the rage, og de som stod bak skilte nettopp mellom hvite og "fargede". Ordene de brukte var selvsagt colored people. Selvfølgelig har dette begrepet fått en litt ekkel bismak! Det er imidlertid en fantastisk god beskrivelse, og i et heller misforstått forsøk på å gjenerobre ordene har de gått for people of color. Det er en fryktelig selvdestrukttiv og umusikalsk løsning, men det er ikke vanskelig å forstå resonnementet.

Derfor holder jeg nok heller en knapp på at ordet svarting har blitt brukt som et skjellsord av rasister, og dermed har det blitt tatt ut av den dannede tale, akkurat som så mange andre ellers nøytrale begreper - så som ordet neger.

Sitat av *pi Vis innlegg
Å si at en person er svart er en faktaopplysning om fargen hans. Kaller du ham svarting, så plasserer du ham samtidig i en kategori, han er en av de der svarte. Det er en måte å snakke på som understreker det gruppen har felles (essentialism, vet ikke hva jeg skal kalle det på norsk) og reduserer individualiteten. Det er selvsagt også en måte å markere avstand på, når man ikke selv tilhører den gruppen, såkalt "othering".
Vis hele sitatet...
Dette blir litt for far fetched for meg: Enhver handling som stadfester egen identitet og tilhørighet kan tolkes på eksakt samme ekskluderende vis av de på utsiden. Det er sikkert lett å finne bekreftelser på hypotesen, men hvordan ville du gått frem for å falsifisere den?
Sist endret av Myoxocephalus; 9. desember 2020 kl. 23:52.