View Single Post
Er språket ditt så enkelt at du bare MÅ bruke slike ord og uttrykk eller gjør du det fordi du bare føler du har rett til å bruke det?
Potetspiser er faktisk et svært negativt ladet ord som ble brukt på irske innvandrere til usa blant annet. Da som i et ledd på å snakke de ned, devaluere dem og sette dem i bås. Om du kaller meg potetmann så tar jeg meg ikke nær av det. Men om du kaller en fra usa med opprinnelse fra Irland så kan det tenkes at ordet da får en annen mening.

Jeg klarer ikke skjønne og forstå behovet for å markere at vi må ha lov til absolutt alt fordi ellers så handler det om sensur og innskrenkning av rettigheter. Jeg ser det ikke slik. For meg handler det om helt normal folkeskikk. Jeg forsøker så godt jeg kan å ikke snakke nedlatende til andre. Det inkluderer også bruken av nedlatende ord og uttrykk. Yellow fellow har jeg ikke hørt brukt. Men guling har i en et historisk perspektiv vært brukt på en nedsettende måte om Asiater, og jeg personlig velger da å ikke bruke den benevnelsen.

Du får gjøre slik du føler for og du får bruke det språket du ønsker. Men hva du faktisk sier har betydning for hvordan andre mennesker oppfatter deg. Om du stadig strør om deg med nedlatende og krenkende ord og uttrykk i din kamp for dine rettigheter er du i forhold til våre lover fri til å gjøre det (stort sett). Men det at du KAN bruke et slikt språk betyr ikke at du BØR bruke et slikt språk. Og hva du sier reflekterer hvem du er. Andre vil gjøre seg opp en mening om hvem du er basert på hva du sier.
Sist endret av _abc_; 9. desember 2020 kl. 18:40.