View Single Post
Når der gjelder ekstreme tilfeller så klarer vi mennesker å tukle det til så vel som en datamaskin. Å husk det er mye datatek som holder de fleste nye biler på veien nå for tiden, når våre evner svekkes.

Jeg tror autonome biler er bra. Om vi skal forbruke bilen i framtiden som vi gjør idag så hvorfor ikke automatisere pendletrafikken inn og ut av storbyene. Med god tracking og en supercomputer så har du knapt stille stående kø i det hele tatt. Veldig satt på spissen men det er et potensial.

Om dette gjelder for den standard norske veien idag?
Nei, eller på E6, 16, 18, 39 og andre tilsvarende type veistrekninger vil det ha sin effekt. Og kanskje i bykjøringen om gps/overvåkning er oppdatert til minuttet og den leser et bybilde som den skal.

Over Suleskaret i Agder/Rogaland fjellene, eller i dem trange infrastruktur løse tunellene i Hordaland kan jeg se for meg at det ofte kan by på utfordringer som vil få bilen til å be om "hånda på rattet" assistanse.

Alt i alt komme vi uansett ikke unna det. Tesla oppgraderer til Version 9 snart, med utvidet autonomi. Sies det. Mercedes lanserte nylig en serie med autonome kjøretøy, Nissan forbereder det for Leaf og mange andre som jeg ikke husker å nevne. Vi kan bare hive oss på bølgen å ri med, og håpe vi får beholde muligheten til å dra fram de gamle helmanuelle bensinholkene våre på baner i vid framtid