View Single Post
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jada jeg tar kritikken. Jeg ville egentlig legge vekt på at jeg kom rett over grensen for å få bostøtten. Og at det ikke er noe lukrativt å leve på ufør sånn som mange har bilde av.
Vis hele sitatet...
Lukrativt er det ikke. Det er litt artig at du nevner det der. Har vært flere tråder her inne hvor folk bare buser ut med at en blir rik på UU uten å ha en anelse om hva de prater om. Da har de ett bilde opp i hodet sitt at en får 500 000 kr++ utbetalt i året. Når de virkelige tallene kommer på bordet så hører en liksom ikke noe mer fra de...

Fatter ikke hvor de henter tallene fra?

Så har du andre igjen som ser at en får lån i Husbanken, som har lyst til å løpe fra en inntekt på 500 000 kr i året å søke ung ufør (selv om det er bedre utbetaling på vanlig ufør??) fordi lånet h*n fikk var bittelitt mindre enn lånet jeg fikk... Det er jo nesten grunn til å bli ufør bare det spør du meg.

Men det kan da ikke være misunnelse heller? Er sikker på at den personen ikke er interessert i hverken utbetalingene, livsstilen eller lånebetingelsene jeg har. Så kan det være for at jeg fikk lån overhodet? Når det har seg slik at jeg ikke er i stand til å fungere i arbeidslivet og like vel får noen form for støtte, er det da ikke bedre for samfunnet (og meg) at jeg betaler på ett forholdsvis dyrt lån, lån beregnet over 40 år, som blir tilbakebetalt til kommunen i stedet for i lomma på en huseier (som en gjerne skal dekke både lån og renter for, og gjerne litt fortjeneste også)?


Neida, det har blitt gjort endringer som kommer negativt ut for mange, dessverre. Må bare innrømme at etter å ha levd ett liv i ett økonomisk helvete så er det kanskje litt vanskelig for meg å ikke være fornøyd. Nå var jeg ganske heldig, nesten med en gang jeg fikk uføretrygd fikk jeg gjeldsordning (som jeg hadde forsøkt tidlige men blitt nektet pga det kunne jo hende jeg begynte å få fast inntekt, noe jeg ikke hadde hatt på så lenge jeg kan huske, så det var vel store utsikter for det). Betaler 4-5000 kr pr mnd til kreditorene. Samtidig som jeg hadde gjeldsordning fikk jeg lån i Husbanken. En annen positiv ting jeg ser ved at jeg fikk det lånet i Husbanken er at jeg faktisk klarer å betale tilbake nesten all gjelden min. Dette er noe jeg ikke kunne fått til hvis jeg skulle vært på leiemarkedet hvor boutgiftene hadde vært ca det dobbelte. Selv om en har gjeld så finnes det også muligheter. For den som har stabil økonomi, som tidligere nevnt flere ganger i tråden, så er Husbanken ett alternativ som kanskje flere burde vurdere.

Når det kommer til min økonomi på ung ufør så gjenspeiler selvfølgelig ikke det økonomien til f.eks en enslig med ung ufør som bor i en storby og leier en leilighet der. Jeg har både samboer og bor litt landlig til. Det er selvfølgelig noe som spiller inn på økonomien. Nei, det er ikke lukrativt, men jeg vet i alle fall at jeg har råd til boutgiftene, mat og diverse utgifter neste måned og priser meg lykkelig for det.

Det var ikke økonomien som ble lukrativ, men livet å leve generelt. En får på en måte ett mer verdig liv (i mitt tilfelle).