View Single Post
Sitat av morphexx Vis innlegg
OK. Så når du sier surt, så mener du at akkordene som spilles, ikke passer sammen med toneleiet på vokalen?

Jeg har også forstått det slik at man kan utvikle stemmen sin, og jeg vil si at jeg ikke var i nærheten av å synge denne sangen som jeg gjør nå for et år siden.

Ja jeg synes jeg kan høres litt ut som Neil Young når jeg synger høye toner med mye kraft.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke musiker men har laget en del mashups. Dvs stykke opp en sang å putte på vokaler fra en annen sang oppå.

De aller første mashupsene jeg lagde så la jeg på vokaler som var i feil iforhold til instrumentalen.

Da ble det falskt.

Ta å google harmonic wheel.

Her kan du se hva som passer sammen.

Hjulet fungerer slik at:

5A passer sammen med 5B, 6A eller 4A.
5B passer sammen med 5A, 6B eller 4B.
7A passer sammen med 7B, 8A eller 6A.
7B passer sammen med 7A, 8B eller 6B.
.....og så videre regner med du ser tegninga.

Så du trenger ikke nødvendigvis synge samme som det du spiller på gitar. Alle toner har andre toner som er harmoniske med hverandre. Så lenge du holder deg innenfor toner som er harmoniske med hverandre så vil det ikke være surt. Gjør du ikke så vil det høres rart ut.

I tillegg til at du må velge harmoniske toner så må du følge samme toneintervall som det du spiller på gitar.

Om det du spiller på gitar går opp en halvtone, og stemmen din går opp to halvtoner, så blir det falskt. Du sliter en god del med akkurat dette.
Sist endret av Pandabjørn; 14. januar 2016 kl. 20:56.