View Single Post
Takker så mye for svar!
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Om du ikke har erfaring med å lade haglepatroner skal du være svært forsiktig ved bruk av moderne krutt. Til slike patroner benyttes hurtig pistolkrutt, noe som gir små marginer trykkmessig. Man kan med letthet havne godt over "rødstreken" og utsette både seg selv og andre for fare om man ikke har full kontroll på type hylse, tennhette, wad, haglmateriale etc. Les deg NØYE opp om du tenker å prøve.
Vis hele sitatet...
Dette var grunnen til at jeg valgte å gå for svartkrutt, da jeg aldri ha vært borti dette før. Holder meg antageligvis til dette en god stund til, så får vi se etterhvert.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Når det er sagt er lading med svartkrutt temmelig rett frem. Lik mengde svartkrutt i volum som hagl i volum. Dette med blyhagl eller blyekvivalenter (vismuth, tungsten matrix etc.) Stålhagl er nok vrient å benytte da du er avhengig av en temmelig tykk plastwad (holder de harde haglene unna løpet), noe som gir begrenset plass til kruttet.

Begynn med å veie ut hagl og måle volumet av disse. 28-30 gram hagl skulle være et greit sted å begynne for å få plass i hylsene.
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne det i første innlegget, men lader med blyhagl. Dette er i hovedsak grunnen til at jeg vil lade selv, også er det stas å ha lada sine egne skudd selv Skjønner at jeg må skaffe meg ei nøye vekt. Når du sier at jeg må ha 28-30 gram hagl, og at jeg skal ha likt volum av både kuler og krutt, måler jeg da først opp hagl i gram og sjekker hvor mye dette er i volum, for så og måle opp krutt ut ifra dette?

Når det gjelder hvor hardt jeg skal presse wads og krutt sammen så har sett på noen tabeller at man skal presse med 40 pounds (18 kg). Gjelder dette for svartkrutt også?

Takker for advarselen om å konvertere Oz til volum. Hadde ikke sjekka ordentlig ut hva Oz var, og brukte det bare ut fra en tabell som fulgte med Lee Loaderen.

Når det gjelder wax slugs kan det fort hende jeg må prøve dette om jeg skal på jakte etter noe som trenger et skikkelig hull.