View Single Post
Hei, jeg har tenkt å starte å lære meg elektronikk, slik at jeg kan designe mine egne kretser/kretskort, som gjør en nytte for seg i forskjellige sammenhenger.

Problemet er bare det at jeg har prøvd dette en del ganger før, men mister litt konsentrasjonen siden jeg ikkje ser resultater av dette. Så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en større bok som tar for seg fra null og opp til å klare å designe egne kretser. Denne boka bør være på norsk siden jeg har lite kunnskaper om fagord som blir brukt i elektronikk, etterhvert som jeg får større forståelse av fagordene så kan man gå over på engelske bøker.

Jeg har grunnleggende forståelse av hvordan forskjellige komponenter fungerer, som kondensatorer, transistorer, resistorer, AND/OR-porter.. osv, men mangler kunnskapen til å sette disse sammen til en krets. Grunnen til at jeg har kunnskaper innen dette er fordi jeg gikk første året elektro, men valgte heller sterkstrøm som andre år (dum som jeg var), der lærte vi hvordan disse fungerte, lodde o.l. men lærte ingenting om å designe kretser.

Mangler også kunnskaper til å regne på forskjellige strømmer, spenninger, kapasitanser, induktanser.. o.l. Så treng en liten "refresh" innføring i elektroteknikk eller hva det heter.

Så spørsmålet er: har dere noen gode anbefalinger på elektronikk bøker (Norsk språk) som tar får seg akkurat dette med å designe kretser?

Evtuelt andre gode råd på hvordan jeg skal klare å samle konsentrasjonen får å sette meg inn i elektronikk.
Sist endret av 0xFF; 19. mai 2011 kl. 07:18.