View Single Post
Sitat av Cyan Vis innlegg
Tok en liten titt på det forleden dag. Må si det var litt i det ytterste laget, men man vet jo aldri.

*Drar frem Lord of the Rings og finner ut at det første ordet på side 666 er ghost. Dette må da bety noe? *
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått litt. Dette handler om steganografi. Et eksempel på steganografi er boka Steganographia (Secret Writing), av Johannes Trithemius. 1500. Denne boka handler om kryptografi og steganografi, men er skjult som en bok om svart magi. Jeg fant ingen engelsk oversettelse av boka. Det kan jo tenkes at Lord of the Rings egentlig er en kokebok skjult som en heltesaga eller legende (eventyr), men tvilsomt.

Shakespears skjulte kode er ikke noe nytt fenomen. Det er heller ikke noe nytt at Rosenkorsordenen er påstått å være involvert i "forfatterskapspørsmålet rundt Shakespeare". Bacons hemmelige engasjement i Rosenkorsordenen, av noen påpekt å være forbilde til frimureriet, ble allerede diskutert på 1800-tallet, og endligst i 1910 - før moderne tider overtok debatten. I moderne tider mener man å ha funnet beviser på Francis Bacons tilhørighet med Rosenkorsordenen via sammenligninger av litterære verker mellom lord Francis Bacon, og en kjent forsvarer av Rosenkorsordenen, John Heyden, som enten levde på samme tid som Bacon, eller like etter. De litterære verkene er henholdsvis Heydon's Voyage to the land of Rosencruicians og Bacon's New Atlantis. Hvordan denne debatten endte har jeg ingen anelse om, men mest sannsynligvis er ikke Bacon vitenskapelig anerkjent som verken grunnlegger av frimureriet eller leder av Rosenkorsordenen, dog det er akseptert at han muligens kan ha vært del av et hemmelig brorskap, som ikke var så uvanlig for filosofer på den tiden.

Jeg har ikke sett denne dokumentaren det er snakk om i denne tråden, og vet ikke om dette er relevant for Loe og Amundsen sin del, altså at det er grunnen til at de forbinder Francis Bacon og frimureriet med den skjulte koden og forfatterskapet, men jeg vil tro at eplet ikke faller langt fra stammen, her i overført betydning at Amundsen nok baserer sin teori på tidligere teorier fremsatt av akademikere i respektive posisjoner i akademiet, i tillegg til hans egen "oppdagelse"..