View Single Post
Ikke så skjønnlitterær, men what the heck:

Hvilken:
Gyldendals store fugleguide av Lars Svensson, Killian Mullarney og Dan Zetterström.

Hva:
Sakset fra lenka over:

«Gyldendals store fugleguide er markedets mest omfattende felthåndbok og anses som et normgivende standardverk for fuglehåndbøker. Fugleguiden gjennomgikk en omfattende revidering i 2010. Omfanget ble økt med 48 sider. Ca.20 nye bildesider kom til, mens andre fikk vesentlige tillegg. Arter, slekter og familier er nå ordnet ut fra de siste vitenskapelige erfaringene. I boken blir ca. 900 arter behandlet, derav 800 utførlig. De grundige tekstene er helt oppdatert og i mange tilfeller helt nyskrevne. Her beskrives hver arts størrelse,biotopvalg, kjennetegn og variasjoner. Symbolene angir hvor vanlige eller sjeldne artene er. De oversiktlige kartene viser utbredelsen. For alle som er interessert i fugler, er denne boken like uunnværlig som kikkerten.»

Hvorfor:
Jeg har blitt fuglekikker, og dette er boka man blir anbefalt for å identifisere alle de spennende funnene man har.

Hvordan:
Boka er glimrende, med tegninger både av hunner, hanner og ungfugler (der det er forskjell på de), og gjerne med sammenligninger av arter som er lett å forveksle. I begynnelsen ble jeg litt overveldet med tanke på at det er så mange tegninger man må se gjennom for å finne noe som ligner på fuglen man så – eller i mine tilfeller – tok bilde av. Dette bedrer seg dog etterhvert når man blir vant til oppbygningen og generelt blir flinkere til å finne riktig sted å starte letingen.