View Single Post
Sitat av knert1 Vis innlegg
At vi mister vår tradisjonelle kultur har vi det fulle og hele ansvaret for selv. Folk velger vekk gud, folkemusikk og alt annet tradisjonelt og det har fint lite med Islam å gjøre...
Vis hele sitatet...
Selvsagt har vi det fulle og hele ansvaret selv. Likevel er ikke den store innvandringen i Europa noe folket generelt har vært med på. Det startet med arbeidsinnvandring som politikere mente var nødvendig, og siden har det gått over stokk og stein (i antall). I starten trodde man at arbeiderne ville vende hjem. Innvandring fra østlige land er nytt i denne skalaen som foregår i dag.

Og jeg er klar over at kultur er dynamisk og hele tiden i forandring. Spørsmålet mitt er hvordan Islam påvirker vår kultur, jeg synes det er et legitimt spørsmål, og er mer forbauset over at flere ikke i det minste tenker over det.

Blasfemi rettet mot Kristendom er OK i dag. Mot Islam ikke. Jeg har ikke statistikk på vold og drap, men jeg tror jeg ville vært mer redd for å snakke kritisk om Islam i offentligheten i dag, enn Kristendommen. Og jeg tror de aller fleste er enige med meg på dette punktet.

Sitat av Antiex Vis innlegg
Jeg har mer problemer ...
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig i at all innvandring bør det stilles spørsmål til. I Polen har de muligens mer rasistiske holdninger enn her til lands. Jeg er også enig i at ikke alle muslimer er EN, og at vi alle er forskjellige.

Sitat av EzreaL Vis innlegg
TS snakker ikke om at den norske kulturen kommer til å viskes bort, heller at det oppstår et parallellsamfunn og eventuelle problemer dette medfører. I Oslo er det allerede tendenser til dette på østkanten.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte vel noe om kultur, men jeg er neimen ikke sikker. Dette med parallellsamfunn er uansett noe jeg også har i tankene, og de finnes i aller høyeste grad mange steder i Europa i dag. Enhver som er kjent med Oslo ser at det med årene er blitt stor forskjell på øst og vest hva innvandrere angår.

Sitat av EvilSink Vis innlegg

Dessverre så tiltrekker Norge seg mye rask ifra mange folkeslag, men det er baksiden av medaljen man nesten bare må akseptere ved å bo i et attraktivt land. Alle personer har sine byrder, problemer, innlærte vaner, styrker og svakheter.

Nordmenn er et ganske reservert folkeslag i forhold til mange andre land, og jeg har flere ganger blitt fortalt at det virker som vi er fremmedfiendtlige. Men i realiteten så er det bare sånn folk flest er, og når de blir kjent med oss så går ting mer på glid og da hjelper det til med å bygge positive relasjoner. Se for deg at du er ifra et land hvor folk er mye mer åpen i forhold til å ta kontakt med fremmede, er vant med det hele livet og så flytter du til et sted hvor folk virker kalde og vanskelige å nærme seg, det er ikke så rart mange innvandrere holder seg mye til "sine egne" og føler det er vanskelig å bli kjent med oss.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke nødvendigvis "noe vi bare må akseptere fordi vi bor i et attraktivt land. Det er og har vært en villet politikk siden annen verdenskrig nærmest. (Usikker på når det startet i Norge, men jeg vet at Storbritannia begynte med arbeidsinnvandring fra ca 1948).

I det andre avsnittet ditt peker du på kulturforskjeller(?) som så mange etterlyser i denne tråden. Jeg vil forresten tro at det å bygge positive relasjoner alltid vil hjelpe, i enhver situasjon. Jeg gjør det selv nærmest daglig, og jeg kjenner mange muslimer, bare så det er sagt.

1) For å ta det med religionen i seg selv først. Sammenligningen med tidligere kristendom er nevnt, og det er ikke irrelevant...
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at Islam er vanskelig på denne måten. Sharialov står sterkt hos mange, og i dette tilfellet virker det for meg å være at det er religionen som skal sette dagsorden i samfunnet. Den aller siste linja di om de moderate muslimene: jeg skulle likt å se en oversikt over dette. I Frankrike er unge muslimer fra VGS i dag sterkt troende og setter religionen som noe av det viktigste i deres liv. Jeg er ikke så sikker på hvor stor grad av muslimer som virkelig er moderate.

2) Du er redd for økt kriminalitet. Listen du ramser opp er helt verdiløs, jeg kunne laget en tilsvarende liste av vold begått av folk fra Østfold, rødhåringer eller venstrehendte. Du må i det minste ha noe statistikk hvis vi skal kunne diskutere.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg ramset opp litt vilkårlig, mest for å skape debatt. Det er kanskje litt på kanten, men jeg tok sjansen. Det var mest for å illustrere noen av tingene som foregår i dag.

Vi må skille litt påvoldstyper her også...
Vis hele sitatet...
Familievold er et problem. Jeg tror det kan ramme "oss" i den grad at vi blir påvirket når vi leser om de verste sakene i media. Dette har definitivt noe med kultur å gjøre. Ikke at vi "tar etter" kulturen og begynner med det samme, men at mange nordmenn blir redd for den andre kulturen.

En annen type religiøst motivert vold, er terrorisme. Jeg trenger sikkert ikke opplyse noen om hvem som har stått bak det vi har hatt av terror i Norge. Terrorister er forøvrig farlige uansett hvor i verden de har statsborgerskap, så det er ikke et innvandringsproblem.
Vis hele sitatet...
Frankrike har hatt en god del terrorangrep det siste tiåret begått av muslimer. Jeg vil tippe faren for terror øker i takt med innvandringen. Dette er kanskje kontroversielt å si, men jeg tror det.

Så kommer all den volden vi vanligvis er redd for, som voldtekt, ran, gatevold etc. Dette er ikke religiøs vold, det er vold som kommer av at man faller utenfor. Innvandring kombinert med dårlig integrering skaper slik vold. At andregenerasjon er verre enn førstegenerasjon, underbygger ganske godt at dette ikke er noe de først og fremst drar med seg, det er noe som skjer når de vokser opp i et samfunn der de ikke finner plassen sin.
Vis hele sitatet...
Overfallsvoldtekter begås oftest av innvandrere fra ikke-vestlige land, hvor de ofte har et helt annet syn på kvinner enn hva vi har i Norge, og/eller kommer fra voldelige områder med traumer. Politiinspektøren sier ikke Islam eksplisitt i denne artikkelen, men jeg mistenker jo fort at hun sikter til Islams kvinnesyn med det hun sier. OBS! Gammel artikkel.

3) Trusselen mot vår kultur. Dette synes jeg er det rareste. Kulturen vår er selvsagt i endring hele tiden, med eller uten innvandring. Det er overhodet ikke slik at vi tilpasser vår kultur til islam. Vi feirer jul og ikke ID. Vi tillater at de feirer ID, men religionsfrihet er faktisk en del av vår kultur. At det blir flere ikke-religiøse i Norge har ingenting med islam å gjøre. Vi trenger heller ikke kristendom som noen motvekt mot islam, vi trenger sekularitet som motvekt til islam. Der står både kristne og ateister i Norge ganske stødig på samme side. Vi er en sekulær stat.
Vis hele sitatet...
Kultur er dynamisk, og kultur er i endring. Det er klart. Jeg mener likefullt at dette er et risikoprosjekt uten like. Vi vet virkelig ikke konsekvensene av dette frem i tid. Så raske (stor innvandring) og radikale (problematiske verdier) kulturforandringer over så kort tid er aldri prøvd ut i verdenshistorien.

Sitat av *pi Vis innlegg
Kanskje muslimer utøver mer vold, kanskje folk fra land med stammekulturer og uten tradisjon for fungerende statsstyring utøver mer vold, eller kanskje folk fra land med minst to a'er i navnet utøver mer vold.

Her er en faktaopplysning: Alle som blander korrelasjon og kausalitet dør.


Kan du gi noen helt konkrete eksempler på hvordan du blir hindret i å utøve og utvikle din kultur?
Vis hele sitatet...
Vi risikerer dødsstraff for å tegne Mohammed. Nå er det kanskje ikke min kultur å tegne akkurat Mohammed, men det er min kultur å kunne tegne hva jeg vil uten å måtte bøte med livet.

Dessuten; det finnes ikke så veldig mye statistikk og forskning på dette, så de statistikkene som dras opp her er jo det beste man finner. Hvorfor kan det ikke føres bedre statistikk? Hvorfor må disse tingene legges lokk på?

I det minste indikerer statistikken noe, på lik linje med at hjerneforskning i dag indikerer at det ikke finnes noen Gud.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Sliter også med å se hva som er problemet her annet enn at TS svartmaler Islam veldig. Da hadde det vært heldig fint om han kunne være med på debatten. Jeg er også kritisk til måten innvandring foregår, men han drar jo inn kultur(blander kort) og spør om han tar grundig feil. Det legger jo opp til debatt, og debatt har det blitt.

Det blir for enkelt å gjøre Islam til det enest problemet. Vi har alle varianter av troende i Islam på samme måte som kristendommen. Ja, mange av de er mer konservative, på samme måte som det var flere konservative kristne før, men man kan fortsatt ikke dra alle over en kam, eller?

Når det gjelder kultur kunne man like så greit angrepet skolevesen og foreldre for å ikke ivareta vår norske kultur bedre, så det blir veldig, veldig feil å gi muslimer skyld i dette. Ser ikke TS dette selv?
Vis hele sitatet...
Islam er ikke det eneste problemet. Tråden kunne handlet om innvandring generelt, men jeg anser Islam som det mest problematiske ved innvandring. Beklager at jeg ikke har vært med på debatten, jeg har en jobb å gå til.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
"Jørgen Moe" kunne jo vært med i debatten, men det virker ikke som han er interessert. Det viktigste var tilsynelatende å legge frem en håndfull eksempler der muslimer oppfører seg dårlig rundt om i verden.
Trådtittelen og brukernavnet stinka brunt lenge før jeg begynte å lese innholdet

Dere som er redde for å miste norsk kultur; Hva er dere redde for å miste egentlig? Litt konkret plz
Jeg tror amerikansk og britisk kultur har vært en større "trussel" for norsk kultur.
Vis hele sitatet...
I ytterste konsekvens er jeg redd for å miste demokrati, likestilling og frihet. Grunnpilarene i vårt samfunn. I beste fall sekulariseres muslimer og alt blir fint. Men disse tingene vet man da vitterlig ingenting om, og da er det vi sitter igjen med et rent sjansespill.

Å dra inn amerikansk og britisk kultur i denne debatten blir faktidk bare jærskla teit.

Sitat av itori123 Vis innlegg
Folk som tar loven i egne hender har jo eksisterte i de fleste land, i alle tider, i alle religioner.

Folk er forskjellige, og vi er et flerkulturelt samfunn.

Jeg synes det er positivt med flerkulturerlt samfunn fordi det åpne opp for at en må forholde seg til mennesker, og at en ikke
kan være en sånn hjernedød robot som bare følger normer sånn slavisk, pga alle skal være like - en må faktisk forholde
seg til hvordan andre fungerer ^^
Vis hele sitatet...
Vi er et flerkulturelt samfunn, og det har vi vært i hele 40-70 år. Historien er lenger enn som så.

Og ja, det er også helt greit å være positiv til innvandring, det har jeg lenge vært selv. Dog har tankene mine begynt å gå i andre baner de siste årene.

Sitat av *pi Vis innlegg

Ja ok, hvis du regner det å tvinge andre til å følge dine skikker er en norsk verdi så er norsk kultur i fare, og har vært det en stund. Jeg for min del regner friheten til å tro på hva man vil og uttrykke seg hvordan man vil som en norsk verdi.

Greia med polarisering er at det krever to poler. Hvor føler du at du plasserer deg i det bildet?
Vis hele sitatet...
Islam regner ikke friheten til å tro på hva man vil eller uttrykke seg som man vil som en særlig god verdi.

[quote=Dodecha;3662402]
Som med alle religioner er det veldig varierende grad av hengivenhet blandt de som følger den.
Det første jeg reagerer på her er at du ikke orker nevne at de fleste muslimer er ganske moderate av seg, selv bodde jeg ved et av de største Moskeene i Europa uten å legge særlig merke til det.
Vis hele sitatet...
Jeg sa vel i åpningsinnlegget noe om at ikke alle muslimer var som dette? Likevel er det jo også fint at du vet at "de fleste" muslimer er moderate fordi du har bodd på en moske. Hengivenheten blant muslimsk ungdom i Frankrike er beviselig sterk til denne troen, langt sterkere enn den kristne ungdommens tro.

Jeg håper at de fleste er moderate, men jeg vet ikke. Men da er det godt at du vet det!

På samme måte annerkjenner jeg at det finnes ekstremister innen Islam, i en større grad enn f.eks Kristne men dette endres med tiden, og man tjener fint lite på å demonisere en hel religiøs gruppe for hva noen ekstremister gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. Likevel er denne debatten viktig, i mine øyne. Syns du kvinneundertrykkelse er en god ting? Mener du vi skal kappe henda av folk som begår en ond handling? Eller drepe folk som tegner Profeten? For at dette skal kunne forandres på må det i det minste snakkes om.

Jeg reagerer også på dette med å "bevare vår kultur" som om vi har noe reell fare for å miste nasjonalidentiteten vår. Hva legger du i Norsk kultur? Bunad, Hallingdans, Haringfele, Vafler, Kaffe, Pinnekjøtt og idylliske brudeferder over fjorden? De er nok kommet for å bli og vil aldri forsvinne slik du ser ut til å legge opp til.
Ser vi land som har hatt mye lengre tid med innvandring samt fått store kjepper i hjulene angående integrering (U.K) så har ikke Tea and Crumpets forsvunnet, ikke Fish and Chips, Worchestershire er fremdeles det vanskelige navnet på en populær saus, Lagers og Steak and Kidney Pies er like relevant..
Vis hele sitatet...
Dette er nok besvart allerede, se over.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:29.