View Single Post
Fred og frihet
5
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Hvor mye frihet er det snakk om? Blir alt liberalisert? "Forsvinner" staten? Om så tenker jeg at det blir litt vel mye frihet. Det er en grunn til at vi har det såpass greit her i Norge, vi hadde masse diskusjoner på dette når jeg gikk på VGS. Jeg kan se for meg at alt av velferd ville ha gått rett i dass, og med tanke på at jeg har nær familie som er pokka avhengig av NAV f.eks. så er det ikke aktuellt for meg å stemme på noe slikt. På en annen side kan det jo hende at mat blir billigere, boligpriser synker, tobakk og alkohol blir billigere da skatting blir fjernet. Er ikke lenge sidne jeg leste en artikkel i VG om at en familie ikke hadde råd til å la ungene sine gå på fotball, tenk deg da om alt av skoler, sykhues osv. skulle blitt privat, de hadde ikke hatt sjangs.

En del ting som i dag er ulovlig vil vel også blitt lovlig etterhvert, det kan jo være en positiv ting. Det er jo en rusdebatt pågående i VG og andre nettaviser for tiden, kanskje det hadde blusset opp enda mer. Kanskje hadde det ikke vært så sterke reguleringer på bil og avgifter der, og masse andre ting som folk går å irriterer seg over dyrt og ulovlig.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror liberalisme har noe med fraværet av lover og rettigheter, altså anarki, tar du feil. Rettsstaten, privat eiendomsrett og individuell frihet er basisen i liberalismen. Og uten en rettsstat som kan beskytte disse rettigheter mot overgrep fra både voldelige personer i privat og offentlig sektor vet man av historien at disse ryker svært raskt.

Å si at man kan ha "vel mye frihet" blir som å si at man kan ha "vel mye frivillig sex" som et argument for seksuelle overgrep. Ja det er satt på spissen men det viser egentlig hvor lite hold det er i et slikt utsagn. Så lenge det er snakk om fredelige og frivillige handlinger kan man ikke ha "for mye frihet".

Antallet mennesker i Norge idag som er helt avhengige av andre og har ingen mulighet til å klare seg på egenhånd totalt sett er mirkoskopisk. Den er anslagsvis på en halv prosent, maksimalt 4 om man strekker seg veldig langt. En bør også se på årsakene til hvorfor mennesker idag blir sett på som å være avhengige av offentlige velferdsordninger:

- kostnadene for å leve i Norge er rekordhøye pga sterke statlige reguleringer, skatter og avgifter. MVA alene gjør varer og tjenester rundt 20 % dyrere enn nødvendig
- bare bolig alene kunne enkelt vært 20-50 % rimeligere iløpet av kort tid som resultat av at det offentlige ikke lengre kan forby boligutbygging slik de gjør idag og på den måten skaper boligbobler. Du må idag jobbe dobbelt så lenge for å finansiere den samme boligen som en person for 20 år siden.
- hvor mange mennesker idag blir nødt til å velge mellom en løsning hvor de såvidt kunne klart seg selv men trenger litt hjelp, og en løsning hvor de blir helt avhengig av offentlige velferdsløsninger? Hvis de totale kostnadene deres var kraftig redusert og skatter/avgifter ikke eksisterte ville ikke denne situasjonen for de fleste oppstått i utgangspunktet

Du begår ellers en lang rekke logisk feilslutninger når du virker å tro at noe skulle bli dyrere om en trekker staten ut fra regnestykke. Om du virkelig tror at folk ikke har råd til å betale for veier, skoler, sykehus osv - hvorfor tror du at de har råd til å betale for veier, skoler, sykehus OG offentlig administrasjon av dette? Bare i skatteinnkrevningen oppgir skatteetaten selv at 20 % av de inndratte midlene forsvinner i administrasjon. Altså av eksempelvis 1000 milliarder forsvinner 200 milliarder kun i administrasjon før en eneste krone er overført til en barnehage, skole eller sykehus.

Så kan man angripe den evinnelige myten om det fantastiske helsevesen vi har her til lands:

- ifølge egne tall fra offentlige leger dør 4000 hvert år i helsekø
- 250 000 er til enhver tid i kø mens de venter på undersøkelse, operasjon og annen form for helsehjelp
- 3000 dør årlig pga feilbehandling ved offentlige sykehus
- 15 000 får sine liv ødelagt som følge av feilbehandling ved offentlige sykehus hver år
- over 10 % av de som dør i Norge hvert år inkludert de som dør naturlig av alderdom dør faktisk som følge av manglende eller feilbehandling i det norske helsevesen
- enhver pasient i et norsk offentlig sykehus er et rødt tall i boken da det ikke eksisterer incentiver for å vurdere pasienten som en kunde og ha denne i fokus for videre inntjening

For ikke å glemme den offentlige skolen:

- 50 000 barn sendes til skolen hvor de blir utsatt for mobbing, alternativene for foreldrene er få om eksisterende
- tanken bak offentlige skoler er likhetstanken, alle skal ha tilgang på det samme, behandles likt, vurderes likt. alle som faller utenfor
- 1/5 elever som går ut fra grunnskolen er såkalte funksjonelle analfabeter


En kan få inntrykk av at en stor mengde nordmenn lider av Stockholmsyndrom. Vi ser at andre kan ha det verre andre steder og aksepterer derfor dagens status quo som den beste. Det blir litt som å være en mishandlet hustru i et voldelig forhold men hvor alle de andre kvinnene i nabolaget blir behandlet langt verre - og derfor trekke konklusjonen om at mannen din må være den snilleste og flinkeste som finnes.


Faktum er at de som tjener på dagens løsninger er de som sitter på toppen. Det er late næringslivsledere som heller vil ha et sugerør ned i lommeboka di ved å forhindre konkurranse, ved å istedet for å tenke på deg som kunde kan fokusere kun på politikerne og selvsagt den politiske elite som skaffer seg stor makt og gode frynsegoder ved å sløse bort dine og andres penger.