View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Det ble nok litt feil å skrive at det blir maks en tiendel. Men viss du ser på hva forsikringer koster og dekker idag så er det faktisk mye billigere enn 7k. Selvsagt vil det være avhengig av alder, yrke, røyk osv.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det? I USA var kostnaden i 2016 $3 852 (ca. 30 700kr p.d.d) for en enkeltperson. Dette er nokså langt fra 7000 i året, og vil være en voldsom kostnad for mannen i gaten.

Sitat av mollypolly Vis innlegg
Ja et privat helsevesen i et fritt marked vil være mye bedre og billigere. Idag har staten monopol på helsetjenester, det gjør systemet dyrt, ueffektivt og dårlig med utdatert utstyr. Viss man ser til Singapore eller Sveit vil man se hvor godt privat helsevesen fungerer. Singapore har samme prisnivå som oss men mye billigere og bedre helsevesen.
Vis hele sitatet...
I Singapore har de også tvungen sparing til helseutgifter gjennom Medisave, som går ut på at arbeidsgiver trekker direkte fra lønnslippen din og tvinger deg til å spare. I tillegg har de store, offentlige subsidier på helsebehandling på opp til 80%, avhengig av betalingsevne. Det høres kanskje ikke helt ut som det du ønsker deg?

Sitat av mollypolly Vis innlegg
Monopol fører til:"Mange norske hepatitt C-pasienter må vente lenge på behandling. En årsak er dyr medisin grunnet en monopolsituasjon. Hepatitt C-medisin koster 540.000 i Norge - i utlandet koster den 7500" Kilde: http://m.nettavisen.no/nyheter/innen...423356323.html
Vis hele sitatet...
Her var det jo det private selskapets monopol på å levere denne medisinen, og ikke det offentlige norske helsevesenet (som forøvrig heller ikke er et monopol), som var en fordyrende faktor.

Sitat av mollypolly Vis innlegg

"Så langt i år er det meldt om 133 tilfeller av medisinmangel ved norske sykehus. I løpet av hele 2015 var tallet 141, og nå må overleger velge hvilke pasienter som skal få livsviktige legemidler." Kilde:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...tige-medisiner
Vis hele sitatet...
Ok...? Er det det norske helsevesenets feil at den private legemiddelgrossisten Alliance Healthcare Norge ikke klarer å levere tilstrekkelig medisiner til å dekke behovet?

Sitat av mollypolly Vis innlegg

Leger bruker like mye tid på byråkrati som på pasienter. Kilde:
https://www.nrk.no/hordaland/_-eg-br...eil-1.13431006
Vis hele sitatet...
Ok. Er dette annerledes hos private organisasjoner?

Sitat av mollypolly Vis innlegg

Pasient kan bli frisk men risikerer å bli blind grunnet reguleringer og lover som umuliggjør behandling. Kilde: https://www.nrk.no/norge/_-haper-bor...meg-1.12706892
Vis hele sitatet...
Nå er jo årsaken til at han ikke får prøve genterapi for dette i Norge forårsaket en lov som sier at dette bare skal brukes for dødelige sykdommer, antakeligvis fordi dette anses som eksperimentelt og farlig. Det vil jo nødvendigvis si at det heller ikke ville vært mulig for et privat selskap å tilby denne behandlingen i Norge i 2015, da dette var ulovlig.

Sitat av mollypolly Vis innlegg

Ja oppfølging i spesialist helsevesen er etter 6 mnd, men grunnet dårlig kapasitet går det ofte mye lengre. Å komme inn til første time kan ta opptil 6mnd til 2 år. Ventetidene i helsevesenet er til å spy av. Fordi det er byråkrater og politikere som styrer kapasiteten, og ikke øker etter etterspørsel. Jeg har selv ganske mye erfaring med dette..
Vis hele sitatet...
Du må gjerne underbygge dette.

Sitat av mollypolly Vis innlegg

60000 på 3 år fikk avvist sin henvisning grunnet dårlig kapasitet og fortjeneste. Kilde:
https://www.nrk.no/ytring/den-skjult...den-1.12962841
Vis hele sitatet...
Eller fordi, som sykehusene nevner, at henvisningene var uklare.

Sitat av mollypolly Vis innlegg

I det private helsevesenet har man garanti på å få time innen 14 dager, samme hva det gjelder. Ang å ha helseforsikring så vil det være frivillig. De aller fleste vil forsikre seg uansett, bare se hvor mange som forsikrer huset sitt, bilen sin, dyrene sine osv.
Vis hele sitatet...
I USA, før Obamacare, var 18% av befolkningen uten forsikring. I år har dette falt til 11,3%. Dette utgjør 36,5 millioner mennesker, altså svært langt fra "alle". Jeg vet ikke hva tallene for andre land er, men med mindre et land har tvungen forsikring for sine innbyggere har jeg vanskelig for å se for meg 100% dekning.

Sitat av mollypolly Vis innlegg

Ventetider offentlig vs privat. "Jeg ringte Storebrand Helse 28. februar og ble henvist til time på Aleris 9. mars. 2. mai var jeg operert i Danmark, før jeg opprinnelig skulle på første time på Ahus" Kilde:
http://e24.no/privat/penger/kjoeper-...koeen/20266545
Vis hele sitatet...
Det er kanskje rimelig å anta at det vil gå raskere i et privat system som konkurrerer med et offentlig system, hvor det offentlige behandler den store, allmenne befolkningen, og det private helsevesenet kan forholde seg til et lite antall mennesker? Det er ikke dermed implisitt at dette må være tilfellet i et system hvor det ikke finnes et offentlig helsetilbud som kan behandle den store majoriteten av sakene.


Sitat av mollypolly Vis innlegg

Norge har de mest missfornøyde pasientene av alle 11 landene som var med på undersøkelsen. Kilde: http://forskning.no/helse-helsepolit...oyde-pasienter
Vis hele sitatet...
Interessant nok sier funnene i den samme artikkelen du linker til at vi allikevel er nokså fornøyde med det offentlige tilbudet, hvor hele 61 prosent svarer at "mye er bra" med helsetjenestene i Norge, mens det for de andre landene i snitt bare er 45 prosent som svarer det samme.

Sitat av mollypolly Vis innlegg

"personskattene er kuttet med om lag 18 milliarder kroner, har inntektene fra de samme skattene faktisk økt med 64,8 milliarder kroner." Kilde:
http://e24.no/makro-og-politikk/skat...ekutt/24101831
Nå er jo disse skattekuttene så små at en sikkelig effekt må det litt mer til.
Vis hele sitatet...
Dette er jo en voldsom merkelig påstand, og jeg klarer vanskelig å se at dette går opp.

La oss anta at jeg og du lever i et land, hvor jeg er staten og du er en lykkelig, fri borger. Hvis du tjener 100kr i året, og jeg skatter deg 50% av disse, vil jeg få inn 50kr per år. Hvis jeg så reduserer denne skatten til 25% vil jeg fremover bare få inn 25kr per år.

Hvis du trekker dette ut i et større perspektiv, med flere borgere og i et ikke-fiktivt land som Norge, så er det jo helt åpenbart at dette ikke går opp. Det er umulig å få en økning i inntektene, med mindre det er andre faktorer som spiller inn.

Nå vil du kanskje påstå ta det kommer av lavere arbeidsledighet som følge av stimuli til markedet, men SSB er uenig. I november 2012 var det 94.000 arbeidsledige (3,5%), mot 123.000 arbeidsledige (4,4%) i andre kvartal i 2017.

Kanskje det er rimelig å anta at dette kommer av befolkningsvekst mellom 2013 (5 millioner) og 2017 (5,25 millioner), og at det ikke har noe som helst med skattelettelser å gjøre?

Sitat av mollypolly Vis innlegg

Strikking var bare et eksempel på et yrke. Ja du har mva som er 25% på varen eller tjenesten du selger. Pluss arbeidsgiveravgift 14.1% av lønnen (penger man aldri ser). Skatt på lønn 35%. Eiendomskatt. Selskapskatt 24%. Formueskatt. Utbytteskatt.
Vis hele sitatet...
Du betaler ikke arbeidsgiveravgift hvis du strikker hjemme, som den store majoriteten av de som driver med strikking gjør, og du betaler heller ikke 25% på MVA på en ev. vare du selger - det er det personen som kjøper av deg som betaler.

Hvis du mot formodning har ansatte, så er det ikke du som betaler skatt på lønnsinntekter, det er det dine ansatte som gjør. Hvis du ikke har ansatte, men allikevel driver med salg og selger såpass mye at du er skattepliktig, så betaler du bare ordinær skatt for kapitalinntekt for dette, 24 %.

Sitat av mollypolly Vis innlegg

Et privat helsevesen i et fritt marked vil være bedre fordi det blir konkurranse mellom tilbyderene. For å få kunder må man tilby gode tjenester med kort ventetid. Med konkurranse går også prisene ned. Et privat helsevesen vil sette inn ressurser og utstyr etter etterspørsel slik at man unngår kø.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Sitat av mollypolly Vis innlegg
Når staten driver helsevesen er det et enormt byråkrati som sluker penger og unngår ansvar. Om noen blir feilbehandlet, kasteball eller lignende er det ingen konsekvenser. De driver på som de vil. Det er lettere å sløse med andres penger enn dine egne. Å la noen gå med vondt i kneet i 6 mnd på sykepenger før man får rønken for så å vente nye 6 mnd til konsultasjon er kun staten som tar seg råd til..
Vis hele sitatet...
Og hvordan skal man unngå et stort byråkrati i privat sektor? Det er jo ikke som om store, private bedrifter ikke utvikler et tilsvarende byråkrati som det offentlige gjerne gjør.

Når det gjelder feilbehandling (som jeg forøvrig er uenig i at er ekvivalent med et stort byråkrati) er det jo mye som tyder på at feilbehandling i det private næringsliv heller ikke straffes nevneverdig.

Sitat av mollypolly Vis innlegg
"Norske sykehus forfaller: Må bruke telefaks og verdens eldste kreftmaskin" Kilde:
http://www.tv2.no/a/8981123/
Vis hele sitatet...
Uheldig, men jeg syns ikke utstyres alder nødvendigvis sier noe om kvaliteten på utstyret eller behandlingen som blir gitt.