View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Det stemmer at det er fysisk hardt for mange bygningsarbeidere, på annen side er det masse (psykisk) stress og mange krav/delmål som skal innfris ila en arbeidsdag for en ingeniør, en som jobber i finansbransjen eller for å ikke snakke om en lege eller advokat. Dette er selvfølgelig varierende fra bedrift til bedrift, men trenden har alltid vært - og er, at det er mye stress i slike yrker.
Spesielt kan jeg nevne for deg konsulentbransjen for teknologer og økonomer, der jobbes det gjerne over 10 timers arbeidsdager fem dager i uka, med påfølgende ekstraarbeid. Arbeidstakerne i disse konsulentfirmaene må være dønn perfekte, og flesteparten holder nok ikke ut mer enn noen 3-4 år.

Jeg tror at vi på generell basis kan si at ulike yrker genererer ulike typer påkjenninger, noen går mye på det fysiske imens andre mer på det mentale. Ingen klager heller så mye for hjelpepleiere og sykepleiere, men de har jo en knallhard jobb.., så jeg tror nok ikke bygningsarbeidere er de eneste som "har det hardt" i en økonomi som etter vestlig modell preges av beinhard effektivitet og generell tidspress i det meste.

For å ta to forskjellige eksempler; japanere og grekere - ift norske arbeidstakere. Begge jobber lengre dager enn nordmenn, japanere spesielt. Det som er poenget er at i løpet av arbeidsdagen produserer nordmenn mye mer på 8 timer enn grekere, og forholdsvis mye mer enn japanere. I Japan er det vanlig å være 8-18 på jobb, men mye av arbeidsdagen er sosialisering og man er i mye større grad enn her til lands en integrert del av bedriften. I Hellas er ikke tidspresset på langt nær det samme som i et Norge eller et USA, og i små privatbedrifter(som det er svært mange av) som veverier og andre typer håndverkerier jobber dem i bedagelig tempo 9-10 timer om dagen.
Sist endret av aeon_illuminate; 10. juni 2013 kl. 15:47.