View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
På hvilken måte straffer det seg å ha høy utdanning i dagens Norge?
Vis hele sitatet...
Han du siterte har kanskje ikke dokumentert påstanden sine godt nok for deg, men jeg synes han kommer med noen greie poeng;

Det kan straffe seg på atskillige måter å ta høyere utdanning på. La oss ta to enkle momenter: 1) Ikke alle blir sivilingeniører, ikke alle blir siviløkonomer, ikke alle blir leger - det er svært mange som tar bachelor i et-eller-annet-fuckings-ubrukelig og må etter endt bachelorgrad bruke sikkert minst 3-5 måneder på intensiv jobbsøking eller nave.

Dernest, 2) så er det også sånn de med fagbrev havner i jobb ganske fort, og i håndverksyrker skal det ikke lenge til før du har tjent deg opp gode penger, gode penger i løpet av årene en student studerer - ja la oss si seks år tilsammmen siden grovt beregnet halvparten av alle studenter fullfører på normert tid.
Imdlertid er det mange studenter som studerer lengre enn en bachelor eller master også, pga feil studie, forbedringer, dårlige semestre og karakterer, økonomien(deltidsjobb tar tid), frivillige verv(tar jævlig masse tid), etc etc.

Jeg skal være dønn ærlig; jeg mener det i Norge er for små lønnsforskjeller imellom høyt utdannede og lavt utdannede, og selv om det utjevnes i opptjent lønn en gang imellom disse når den høyt utdannede er i +/-50-årsalderen er forskjellene for små - pga flere momenter som jeg ikke gidder å ta meg tid til å redegjøre for her (men det er f.eks blant annet sånn at en bedrift som ansetter en høyt utdannet kan se fram til at den høyt utdannede kan drastisk øke sin kompetanse og videreutdanne seg i.la tiden sin i bedriften , og bidra med langt mer tilbake - men, dette er en evig diskusjon for og imot som har gått i ørten år..)
Sist endret av aeon_illuminate; 10. juni 2013 kl. 14:56.