View Single Post
Jeg vet ikke om du har sett på KrF, som de fleste sikkert ikke vet så mye om og heller ikke setter seg inn i fordi de snur ryggen med en gang de hører "kristent".


-Eg meiner at politikk, skal ikkje ha noko med religion å gjere, dvs nei til norsk statkirke osv
Vis hele sitatet...
- KrF stemte i 2008 i mot statskirken, ettersom at den holder på en religion ovenfor de andre. KrF vil respektere og beskytte religions- og livssynsfriheten, men også bevare på kristne verdier (dvs, at vi skal få lov til å feire jul og påske selv om naboene er muslimer).

-Finne alternative energikilder, og heller bruke mykje av olja når vi faktisk trenger det mest/er i i ei økonomisk krise
Vis hele sitatet...
- Dette er ikke noe hovedpunkt for KrF, men de vil satse på fornybar energi.

-Ha eit skattesystem som gir ein gjevnere økonomi og mindre klasseskille. I allefall ikkje skattelette for dei rikeste
Vis hele sitatet...
- KrF vil ha det slik at de med høyest inntekt betaler mest skatt. De vil også sikre bra og fremtidsrettede løsninger for industrisnæringen vår, familier og enkeltpersoner. KrF var tidligere med på å øke momsen til 25% - ettersom at dette vil dempe forbruk, som også er hensynsmessig når det gjelder miljø.

-Skulen har mindre lekser, mindre prøver og heller større fokus på sjølve undervisninger. Ein må også sjå kvar enkelt elev sine evner, og ha meir praktisk og kreativt arbeid. Ein må og gje meir lønn til lærere, og slå enda hardere ned på mobbing og utestenging.
Vis hele sitatet...
- KrF vil innføre et mobbeombud som skal hjelpe til å hindre mobbing. De vil også arbeide mot mobbing, diskriminering og voldsbruk. "sikre tilpasset opplæring til hver enkelt elev, inkludert spesialundervisning for de med spesifikke vansker, for eksempel dysleksi.", de har også lyst til å bruke mer ressurser på fler lærere. (på skolen jeg går på er det 30 elever per klasse, vi har en lærer i alle fag - dette fører til at det tar lang tid å få hjelp )

-Meir liberal narkotika politikk. Ein bør først og fremst fokusere på kriminelle handlinger som er "urettferdig" som voldtekt osv. Ein bør jobbe meir konstruktivt med narkomane og gje opp kampen mot narkotika, ettersom eg meiner dette skaper tabu og er er urealistisk. Marijuana bør for all del vere lovlig som medikament
Vis hele sitatet...
- KrF har ikke en veldig liberal ruspolitikk, men de er veldig for å ta vare på de narkomane gjennom rusomsorgen. De skal få hjelpen de trenger, og det fort. gjøre det mulig å dømme unge kriminelle rusavhengige til opphold på behandlings- og rehabiliteringsinstuisjoner i stedet for fengselstraff.

-slå mykje hardare ned på overgrep
Vis hele sitatet...
- Her treffer KrF midt i blinken. De vil slå hardere ned på vold og voldtekt. De vil sørge for at det skal være lettere å sikre bevis, dette ved og ha vold- og voldtektsmottak med høy kompetanse. (De fleste vil jo ikke fortelle det til noen, og en stor del av problemet ligger her. KrF vil fokusere aller mest på å øke straffene for overgrep generelt, og spesielt mot barn.
"opprette kontorer for fri rettshjelp i hvert fylke, og styrke de frivillige rettshjelpstiltakene."


-sette større fokus på psykisk helse
Vis hele sitatet...
- Her er det helt standard politikk, hvor de bare skal gjøre "alt bedre" - det de skiller seg ut på er at de vil gjøre det enklere for barn og unge som sliter med psykiske lidelser og få hjelp. KrF vil prøve å stramme inn lovene mot tobakk og alkohol.

-nei til eu, eøs og nato
Vis hele sitatet...
- KrF er i mot EU, men dessverre (jeg er enig med deg) for EØS. NATO vet jeg ikke, men de er ihvertfall veldig negative til krig - og de setter menneskeverd på topp.

-krig er alltid siste løsning
Vis hele sitatet...
- Som jeg sa, KrF setter menneskeverd øverst. De vil sammarbeide mye med FN for å sikre fler mennesker et bedre liv.

-bedre kollektivtrafikk
Vis hele sitatet...
- Ikke noe hovedpunkt, men ja. KrF vil kutte klimautslippene her i Norge, så jeg regner med at de vil gjøre kollektivtrafikk litt mer fornuftig. (Trikken jeg tar om morgen kommer 2-3 ganger i timen, den skal egenlig komme hvert 10. minutt - hadde jeg hatt en bil eller scooter hadde jeg kjørt den).

-enda meir støtte for kunst/kultur/musikk. Kulturstipend osv
Vis hele sitatet...
- "Kunst og kultur har egenverdi, og har grunnleggende betydning i menneskets tilværelse. Kunst og kultur utgjør en kilde til kreativitet, kunnskap og opplevelse for alle aldersgrupper. Kulturell utfoldelse motvirker fremmedfrykt og bidrar til å skape trygghet i omgang med andre." - Jeg regner med at de vil bidra økonomisk for å opprettholde kulturverdiene våre i landet, ved f.eks. kultustipend.

-Ha ein bedre integrering av invandrere. De bør kunne norsk og engelsk og kunne arbeide. Eg meiner og at nordmenn kan ha mykje fordommer og, vi kan ha mykje å lære av andre kulturer.
Vis hele sitatet...
- Et viktig punkt for KrF! KrF vil sørge for at vi tar i mot flyktninger fra FN (de som trenger hjelpen mest), gir dem god norsk opplæring og hjelper dem inn i arbeidslivet. KrF vil også prøve å bli kvitt fordommer fra begge parter på flere måter, som nevnt tidligere (f.eks skolepolitikken).

-Ha meir småjober til tiggere, uteliggere osv, slik at de både tjener penger og tjener samfunnet.
Vis hele sitatet...
- KrF vil kjøre på med sterke tiltak for at alle i samfunnet vårt skal tas vare på. Det skal finnes andre alternativer enn å bare la dem slipe seg frem og tilbake til NAV kontoret...

-Heller bedre offentlige goder enn å privatisere. Meiner at ein kan privatisere ting som posten.
Vis hele sitatet...
- "at alle skal ha rett til likeverdige helsetjenester uansett hvor de bor i landet. Helseforetakene skal ha like økonomiske rammevilkår." De er heller ikke så negative til privatisering, så lenge det ikke blir "bare for pengene".

-Meir tilbud til små plasser og mindre sentralisering
Vis hele sitatet...
- KrF har en bra distriktspolitikk - dette er viktig for å ta være på industrinæringen i landet vårt. (Fiskeri, osv.)


Det er en ting jeg ikke kan fordra med KrF - kontantstøtte-greiene deres! For min del er det aldri like verdifult at en husmor sitter hjemme med barnehagebarna som at de er i arbeid. At de skal få betalt for å ikke sende barna i barnehage? LATTERLIG.

Ellers enn det så har KrF den mest humane menneskepolitikken av alle partiene. Fra mitt synspunkt virker det også som om de har den beste politikken for å gjøre samfunnet vårt litt "snillere" med hverandre.

Personlig står jeg med Høyre, egentlig bare fordi jeg er ute etter et regjeringsskifte. Drømmen hadde da vært en regjering med Høyre, Venstre, KrF.