Sitat av
Philalethes
Igjen: de usikre eksemplarene kan man ikke si sikkert at er flein. Som sagt, her er du nok skråsikker der du ikke bør være det.
Her er jeg prinsipielt enig med Philalethes fordi:
1: Identifisering av flein i denne tråden gjøres fordi at de som spør skal være helt sikker på at de ikke får i seg noe noe man kan bli syk av. Derfor skal terskelen være ekstremt høy for å si at noe er flein. Bildene må være gode nok til at helst alle kjennetegnene på flein kan sees tydelig, og soppen må være i en tilstand som muliggjør det samme. Det betyr at for gamle og for unge eksemplarer ikke bør identifiseres som flein, selv om det er overveiende sannsynlig at de er det.
2: Hvis man er uenig i en vurdering, så må man komme med argumenter for hvorfor man mener en vurdering er feil. Den vurderingen må inneholde en redgjøring for verifiserbare kjennetegn som muliggjør positiv identifisering.
I tilleg, hvis det er uenighet så bør den som ber om identifisering høre på den mest kritiske vurderingen.
Her er en liten anekdote. Jeg har plukket flein i mange år, og har ingen problemer med å identifisere den i felten. Jeg dokumenterer og identifiserer forvekslingsarter regelmessig, fordi jeg er ekstremt opptatt av sopp generelt, men også fordi det er nyttig å holde seg selv på tå hev.
Jeg har fulgt identifiseringstrådene siden de kom, men det er først nå i år at jeg har begynt å identifisere, fordi selvom jeg er dreven i felten, så er det vanskelig å identifisere basert på bilder.
Her kommer poenget mitt. Her om dagen var jeg på fjellet i sauebeiteområde. Fant noen flein, men også forvekslingsarter. Jeg dokumenterte, og da jeg kom hjem fant jeg til min overraskelse at én av soppene jeg hadde dokumentert var flatklokkehatt. Den er dødelig.
Jeg har undret meg over at den er regnet som forvekslingsart pga at den vokser på trevirke, og dermed normalt ikke vil vokse sammen med flein. Men det kan den altså gjøre.
Jeg tror selvsagt ikke at noen her ville ha identifisert flatklokkehatt som flein, men det er her vi må legge lista: Kan jeg 100% sikkert peke på alle kjennetegn på flein? Hvis svaret er nei så spiller det ingen rolle om jeg tror det er flatklokkehatt eller slåttesopp. Svaret blir nei. Det er ikke nok at det "sannsynligvis er flein", eller "alt tyder på at det er flein".
Nå virker det kanskje som jeg har lyst til å kverrulere og diskutere dette, men det har jeg faktisk ikke. Jeg har fått sagt mitt og fortsetter å identifisere.
Sitat av
Anonym bruker
Noen av de ble most i jakken
Ingen flein.
Sist endret av Ohjesusgod; 19. september 2023 kl. 19:03.
Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.