View Single Post
Sitat av Monod Vis innlegg
En viss forskjell er jo at fysikerne har grunn til å tro at mørk materie kan eksisterer ut fra deres kunnskap om universet, -kunnskap ervervet gjennom observasjon etterfulgt av databearbeiding utført av høyt intelligente mennesker som forstår hva vitenskapelig metode er.

Videre dras påfallende ofte urelaterte vitenskapelige yttergrenser inn i slike debatter ("Argument from ignorance"). Det at vitenskapen på det nåværende tidspunktet ikke kan forklare gitte ting som mørk materie, mørk energi, etc, er ikke med på å underbygge paranormalt fenomen X sin eksistens.

Angående paranormale fenomener så har forskning gjennom flere hundre år kun produsert negative resultater, derimot har psykologien gjort flere interessante funn (knytter til menneskets "ubrukelighet"). Poenget er at det ikke finnes grunn til å tro på paranormale fenomener ut fra det som kan observeres. Isoleres den menneskelige variabelen (=ubrukelighet) er det ikke noe som tilsier at noe paranormalt noensinne har skjedd.
Vis hele sitatet...
Fysikere skal få lov til å tro hva de selv ønsker, det betyr ikke at det er sant av den grunn. Det er en teori som er populær og godtatt av mange som fakta, selv om det ikke er bevist (se lenken jeg la til forrige post).

At det underbygger paranormale fenomen er jeg selvfølgelig klar over er en rimelig drøyt utsagn, men det er vanskelig å motbevise det når vi ikke klarer å fange dark matter. Jeg tror det egentlig ikke selv, bare kastet ut en påstand.

Jeg har desverre nada peiling på forskningsrapporter om paranormale fenomen fra de siste århundrer, men smarte folk har tatt feil før.

Nå skal det jo også sies at placeboeffekten er bevist, uten at jeg veit hvordan, så den kan f.eks. være med å spille et puss på de som tror de ser/hører/føler noe paranormalt. Jeg har aldri opplevd noe slikt selv, så har egentlig ikke noe særlig grunnlag å uttale meg om det.