Tråd: Mokkamann
View Single Post
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Tja, det her blir jo litt smakssak. Selv ville jeg blitt forbanna om en fyr kom bort til meg og kalte meg bleiking (selv om jeg er jævla bleik ), men kun om det var antagonistisk sagt. Sier han det litt "kompis" så er det ikke noe å henge seg opp i. Da må man forsåvidt tåle å bli kalt neger eller guling tilbake. Men alt dette forutsetter at det gjøres i en kameratslig setting.

Likevel, i utgangspunktet synes jeg man er frekk når man starter et bekjentskap med å definere en person etter hudfargen deres, som Lars i Plumbo gjorde.

Det var et sleivspark han fikk svi for. Og jeg synes synd på ham for at kvelden hans ble ødelagt.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke så mye om hvorvidt vitsen var dårlig eller ikke (hvilket den vár) Men det å fleipe med hudfargen til en fyr du møter for første gang, og forvente det er morsomt.
Det finnes veldig mange som føler det som sin rett og skulle småfleipe med slike ting hele tiden, med en forventning om at den det gjelder bare bør finne seg i det, da de bare er på "besøk" hos oss.
Så er det mange som syntes det er greit, og vitser på ulike nivåer om slikt, som politisk satire, parodisk osv. Men det er det viktig at folk velger selv. Ikke la hudfarge bli en indikator på hva en person finner morsomt.
Man krever vel heller ikke at tykke folk skal le av sin egen vekt.
Det er ikke spesiellt ille, bare ganske pinlig og taktløst. Det man i utgangspunktet blir sur på er mangelen på vanlig sunn fornuft og folkeskikk.

Øl i håret og slikt er selvfølgelig ett overtramp, skjønner ikke hvorfor man skal sparke de som ligger nede.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Tja, det her blir jo litt smakssak. Selv ville jeg blitt forbanna om en fyr kom bort til meg og kalte meg bleiking (selv om jeg er jævla bleik ), men kun om det var antagonistisk sagt. Sier han det litt "kompis" så er det ikke noe å henge seg opp i. Da må man forsåvidt tåle å bli kalt neger eller guling tilbake. Men alt dette forutsetter at det gjøres i en kameratslig setting.

Likevel, i utgangspunktet synes jeg man er frekk når man starter et bekjentskap med å definere en person etter hudfargen deres, som Lars i Plumbo gjorde.

Det var et sleivspark han fikk svi for. Og jeg synes synd på ham for at kvelden hans ble ødelagt.
Vis hele sitatet...
Det var noe slikt jeg prøvde å si selv.