View Single Post
Sitat av Jorg Vis innlegg
- Google Maps, her kan man også lagre favorittersteder med navn osv
- Bussruter, på Vestlandet har vi egen app som lar deg taste inn fra-til og så finner den raskeste rute, heter skyss reise,vet det eksisterer en lignende en på østlandet
- det finnes flere banker som har bank apper med inkludert budsjettapp som gir deg oversikt over hva du har brukt den måneden. Et annet alternativ her er jo at personen ikke har tilgjengelig mer enn nødvendig hver uke. Det kan ordnes ved faste overføringer.
- ved oppgjør så kan man lage en detaljert oppskrift, som vedkommende kan følge tilnærmet slavisk.
- signatur legger man bare til en gang, så ser ikke helt hvordan man skal kunne lære noen opp noen til dette, de er mer tekniske aspekter som feks busskort kan jo løses ved å for eksempel kjøpe halvårskort og heller hjelpe de den ene gangen i halvåret.
- det tekniske er lite å gjøre noe med, utennom at vedkomne begynner å bruke teknologien oftere og prøver seg frem og blir vant til det.
- du sier det jo selv, be de prøve å løse problemet selv, ikke vær en krykke, dette må de selv gjøre noe med å skape egne strategier for å mestre.

Hvor gammel er personen?
Vis hele sitatet...
Hvis du skifter jobb, må du også skifte signatur, men det var bare et eksempel da. Takk for tips om å lagre favorittsteder på google maps. Og reiseplanlegger har vi her i byen også, så utfordringa er nok å få hen til å bruke det.

Og ja, personen trenger å skape egne strategier, men det virker ikke som om personen er klar over at det faktisk er mulig, og at det kan hjelpe. Men skal prøve å være et godt eksempel og vise hvor bra slike hjelpemidler funker for meg, med min ADHD.

Kjempebra tips om detaljert oppskrift ved oppgjør. Når jeg tenker meg om, har jeg jo gjort sånne ting sjøl på jobb (med andre utfordringer) og det har funka så bra. JEg er liksom dataekspert på jobb (det er helt latterlig om du spør ekskjærestene mine), men det er fordi jeg bruker tid på notere ting, lære og forstå hvordan utstyret fungerer.


Når det gjelder teknofobien, tror jeg at man må gå veien om interessene til personen. Min far nektet å ta på en pc, før han innså at man kunne diskutere motorsykkeldeler i grupper på facebook. Som du sier er det erfaring og bruk som gjelder der.

Personen er voksen, 30+.

Tusen takk for gode og saklige innspill!

Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Er det de samme tingene han glemmer hver gang, eller er det når han drar steder han ikke har vært tidligere? Hvis det er mange gjengangere kan man vel lage en huskeliste for hva man skal gjøre i hver situasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje det! Det er gjengangere ja, som "vet ikke hvilken buss som går tilbake til byen". Og da er jo egentlig en sånn huskeliste for når alt låser seg en god plan. Jeg tror persoen nemlig glemmer hjelpemidlene i alt stresset da, men om hen har en go to-plan på telefonen, så kan den fortelle personen hva hen skal gjøre!
Sist endret av Svartsola; 21. september 2021 kl. 22:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.