View Single Post
Hei, er en kar på 20år som egt ikke har gjort noe med livet etter videregående. Har gått ett år uten job og lite møte med venner. Sliter en del med sosial angst og har ikke oppsøkt hjelp. Holder på mye med aksjer og lærer meg selv diverse ting igjennom bøker og internet.

Foreldrene mine er ganske fortvitle for at jeg ikke søker skole eller jobb, og nå har de gått så langt til å true med tvangsinnleggelse. De kontaktet legen min som skal hente meg inn til time, og hvis jeg ikke tar imot hjelp, vil de tvangsinnlegge meg. Jeg aner ikke om de har grunnlag for dette, det høres veldig ekstremt ut og vilkårene for tvangsinnleggelse er så vage at jeg vet ikke om de kan gjøre det lovlig eller ikke. Det eneste jeg sliter med er en middels sosial angst, jeg har opplevd tidligere at helsepersonell drar definisjonene på vilkår så langt ut at hvem som helst kan falle under dem, og sosial angst er vel ikke en alvorlig sinnslidelse?

Så hvilke rettigheter har jeg i denne situasjonen? Hva burde jeg fortelle legen min? Jeg vet jo ikke hva foreldrene mine har fortalt han, og han vet at jeg har slitt med angst og at jeg takket nei til hjelp ifjor.

Skjønner at svaret jeg blir å få er at jeg burde ta imot hjelp, men jeg føler bare at jeg har en rett til å stå opp for meg selv og ikke bli tvunget til noe bare fordi jeg har gått ett år uten jobb og skole liksom.