View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå er mitt inntrykk av bibelen at det er troen som frelser, og at hovmodige folk som tror de er rettferdige nok til å fortjene himmelbilletten typisk går på en smell når regnskapet skal gjøres opp. Rimelig sikker på at jeg har Luther på min side der i alle fall, men du er kanskje katolikk? Isåfall stiller det seg kanskje annerledes.

Uansett, så vidt jeg husker er det rikelig med beskrivelser i Bibelen av hvordan kristne lider på jorden, så det virker ubibelsk å bruke jordisk suksess som indikator på god kristenhet.

Min forakt mot akkurat den holdningen er uansett av mer verdslig moralsk art: Når noen rammes av ulykke og ligger nede, virker det ufølsomt å bruke anledningen til å minne dem om at de sannsynligvis også er mislikt av gud og mindre verdt enn deg. Det hjelper ikke at du kaster penger etter dem for å understreke poenget. Skam og fordømmelse har aldri hjulpet noen på beina.
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte min mening å fordømme noen men å fortelle hva som var vendepunktet i mitt liv og så må andre få gjøre som de vil. Det kan selvsagt bli hardt med en omvendelse og jeg gikk selv rundt i mange år og ventet på et under uten at noe skjedde.
Dvs. at bønn alene fører ingen steds. Veien til Gud går gjennom kristus, dvs. at man må følge ham ved å gå i hans fotspor, og som han gjorde så må også alle vi andre gjennom en slags korsfestelse før ting går til det bedre.