View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja

Mener ikke at det er inntrykket mitt av deg totalt sett, men syns @Fulmen illustrert ganske godt hvordan du har vært i noen tilfeller.
Vis hele sitatet...
At jeg har høye tanker om meg selv? Det kan godt være at jeg har gitt det inntrykket, men hvis du sier det fordi du tror jeg har påstått å forstå motivene til en gud jeg ikke tror på, eller en kunstig superintelligens jeg heller ikke tror på, så har du ikke lest grundig nok. Kom gjerne med reell kritikk på noe jeg faktisk har sagt, hvis du mener jeg oppfører meg arrogant.

Sitat av robhol Vis innlegg
Jess, jeg er fjortis-ateist som også har funnet den vanlige regla, ikke teolog innen noe jeg ikke tror på. Da har vi etablert det.

Når det er sagt, vet jeg faktisk ikke helt hva poenget ditt er. Tonen legger jeg meg ikke opp i da jeg ikke er diplomat selv, men selve poenget ditt er uklart for meg.

For deg er det kanskje naturlig at den bakgrunnskunnskapen du alluderer til er nødvendig for religionskritikk. For meg er hva/hvorfor/relevansen absolutt ikke innlysende, så forklar det gjerne. Jeg ser ikke hvordan resten av innlegget er relevant til noe jeg har sagt, kun ekstra påstander som i hvert fall ikke er innlysende sanne... for meg.
Vis hele sitatet...
Nei altså, jeg prøvde egentlig bare å svare på spørsmålene du fremsatte om det ondes problem i kristendommen, i den tro at du var interessert i det siden du gikk inn i diskusjonen. Hvis de ikke besvarer innvendingene eller er forståelige, så er jeg veldig åpen for å få det påpekt. Jeg mener ikke at man trenger inngående kunnskap for å kritisere en religion, men jeg mener at man bør være oppriktig interessert i hva religionen faktisk sier.

Det gjelder vel og merke når man diskuterer metafysiske spørsmål om sannhet og eksistens. Religionens rolle i samfunnet kan man selvsagt fint diskutere fra et utenforperspektiv. Men det er jo ikke det vi gjør her.

Innlysende sant er det selvsagt ikke for meg heller, tvert imot. For min del gir forklaringen på syndefallet, fri vilje og det ondes problem logisk mening. Det er dessuten ikke nødvendig gitt at en allmektig gud vurderer fravær av lidelse over hvilke ambisjoner han ellers måtte ha for skaperverket sitt, det ville igrunn være rart om han ikke hadde et litt større perspektiv på ting enn oss. Det er for den saks skyld ikke sikkert at han definerer godt og ondt etter samme kriterier som oss. Deri ligger som nevnt problemet (et av mange) - enhver innvending kan kontres med at han er uransakelig for oss, og siden han regelrett er definisjonen på godhet og sannhet, så blir enhver innvending umulig. Der strander det ganske fundamentalt som gyldig ressonnement, etter min mening. Og det er definitivt ikke den eneste kortslutningen jeg har problemer med her. Men for å komme til dem, må man jo gå inn i ressonnementene og ta dem seriøst.
Sist endret av *pi; 22. november 2022 kl. 03:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.