View Single Post
Praktisk talt alt slår søvnmangel, foruten intravenøs bruk av Heroin.

Desto lenger man sover dårlig desto dårligere vil disiplinen og psyken bli, og plutselig står man overfor en enorm sprekk.

Anbefaler på det sterkeste å gå den lovlige veien for hjelp - prøv noen antihistaminer eller Quetiapine ved behov.
For min del funker Quetiapine og Atarax veldig godt.

25mg Quetiapine slår meg ut i løpet av en time, øyelokkene blir tunge og tankekjøret roer seg litt.
Ingen hangover dagen etter.
Atarax tar jeg kun hvis jeg for eksempel har sovet dårlig noen netter og trenger en skikkelig "reset".
10mg Atarax og 25mg Quetiapine slår meg bokstavelig talt ut i 10-13 timer. Våkner med litt hangover, men etter en kaffe og en time på beina føler jeg meg uthvilt.

Melatonin-spray fåes kjøpt på apoteket og kan være hjelpsomt med innsovning.

Hvis legen pusher på deg Nozinan og annet drit får du bare late som om du tester det for så å dra tilbake og si at det ikke funket.
Til slutt får du kanskje Apodorm om du ikke har rus i journalen, og det er gull som hypnotika. Burde egentlig være standarden å skrive ut lave doser (5-10mg) Apodorm til sporadisk bruk hos dem som sliter med søvn.

Sånn bortsett fra medisiner må man få orden på søvnrutine, kosthold og trening i tillegg.

Da jeg gikk på AAP og i perioder ikke gjorde annet enn å late meg dagen lang sleit jeg med søvnen. Såklart får man ikke sove dersom man ikke gjør noe fysisk slitsomt eller mentalt krevende i løpet av dagen.

Trening, turer i skog og mark (evt. byen og parker) er obligatorisk for helsen.
Er man i fast jobb 6-8 timer om dagen, 70-100% blir man bra sliten om jobben er "riktig" og det hjelper veldig på både psyken (mestringsfølelse, ro til sinns) og søvnen. Lett å sovne når man er utslitt etter en 8-timers vakt fra klokken 07-15 og i tillegg har tatt seg en rolig treningsøkt.