View Single Post
Sitat av Trololol Vis innlegg
Hvorfor skal Russland få diktere hvilken retning Ukraina velger og gå? Hvis ikke grunnen ene og alene er fordi de ønsker og ha innflytelse, samt en buffer sone mellom seg og vesten, de har jo allerede NATO på dørstokken i nord-områdene, forsåvidt ett av de mest militariserte områdene i hele verden, der man har atom ubåter kun noen mil fra grensen

Jeg regner med at du har sikre kilder for og hevde at det i i det hele tatt var ett kupp, når realiteten er at det var parlamentet som stemte for og fjerne han fra makten, men da hadde han allerede stukket av. Eller mener du at EU bidro til *kuppet* for og tjene økonomisk på dette.

Russland deler allerede en grense med verdens største supermakt allerede, på det nærmeste ligger Usa/Russland bare 3,8 km fra hverandre, så og blande inn vestlig imperialisme/kuppforsøk/ blir litt vel søkt. Russland ønsker kun 1 ting, at deres innflytelsesfære skal bestå, koste hva det koste vil, før 2014 så var de heldige, sittende regjering i Kiyv var for det meste orientert mot Russland, nå greide de og presse Armenia vekk fra den avtalen med EU, de er jo forsåvidt avhengige av Russland igjennom den økonomiske unionen de har, samt CSTO

Usa støttet Batista regimet, Russland/Sovjet økte sin innflytelse i Afrika, støttet regimet i Nord-Korea, Mongolia, Uganda med Idi Amin i spissen med dertil katastrofale konsekvenser for de menneskene som bodde der

Sånn det er pr nå, hva er det de skal forhandle om? Russland har ulovlig, med udemokratiske midler annektert områder fra en annen selvstendig stat, Ukraina vil ha disse tilbake, hva vil Russland? Forsikringer om at Ukraina skal forbli nøytralt? Hvis jeg var Ukraina hadde jeg ALDRI gått med på en slik avtale, men snarest mulig meldt meg inn i EU/NATO som landene i baltikum og på Balkan allerede har gjort, spesielt når man ser hvordan det endte forrige gang de hadde en avtale om at deres grenser skulle respekteres (Ref, Budapest Memorandummet)

Igjen Russland ønsker en interesse sfære, Ukraina ønsker en mer vestlig tilnærming, i tillegg når Zelensky har uttalt at han forhandler, gjerne, men ikke med Putin så står man der, man kommer ingen vei.
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig er det ikke "søkt". Hele poenget mitt er at vi i Vesten vender og snur på ting, slik som det akkurat passer oss. Når vi foretar noe for å sikre våre egne interesser, så er det for "frihet" og "demokrati". Med engang noen andre prøver seg på det samme så er det krise. Vi må feie for egen dør først.

For det andre så deler Russland grense med USA - men hvor ligger denne? Jo, helt i den fjerne Østen. Ukraina ligger bare 450 km fra Moskva. Videre er hele den vestlige delen av Russland eksponert gjennom Ukraina. Jeg som president - hadde ikke ønsket å ha NATO rett ved hovedstaden og hele den østlige delen. Eller?

Jeg er enig med deg om at Russland skal trekke seg ut - og at Ukraina har blitt angrepet ulovlig. Jeg tror meg og deg, samt hele forumet ønsker at Russland skal trekke seg ut av de ulovlig okkuperte området. Problemet er at dette er ønsker - og det samsvarer ikke nødvendigvis med hva som er mulig å få til.

En ting er at Russland har konvensjonelle styrker som er rævva, og som tydelig har underprestert i Ukraina. En annen ting er atomvåpen - Russland er en atommakt med hele 5 977 atomstridshoder. Dersom krigen utvikler seg, så foreligger det en reell fare for at slike våpen vil bli brukt. Det er en dør ingen er tjent med å åpne, for vi vet oppriktig ikke hvor den vil føre hen.

Derfor mener bør alle partene forhandle. Partene må sette seg ned å snakke, ja, det kan hende vi må inngå et kompromiss med Russland - men bedre det, enn at atomvåpen blir brukt. Det å være en krigshauk er ikke nødvendigvis det smarteste i denne situasjonen - det er aldri smart, noe historien har vist oss flere ganger. Hver gang blir alle mine vestlige landsmenn like "sjokkert" over at det ikke ble "fred og demokrati" - men at landene de sendte våpen og støtte til endte opp i kaos. Se til Irak, Libya, Syria og Afghanistan(USA støttet Taliban både økonomisk og militært).

Så for å oppsummere kort; krig løser absolutt ingenting. Hverken du, eller noen andre vil komme til å overbevise meg om det motsatte.