View Single Post
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Nå vet jeg helt ikke hvor mye du har satt deg inn i konflikten, men skal prøve allikevel.

Et av hovedgrunnene til at Putin gikk inn i Ukraina var nettopp for å forhindre at Ukraina knyttet seg nærmere EU. Etter kuppet i 2014 som for øvrig var støttet av USA og Vesten, var det åpenbart hvor veien gikk - et Ukraina som muligens ville bli med NATO. I så henseende har det absolutt ingen betydning om hvorvidt noen russiske soldater blir flyttet fra Murmansk eller ikke.

Ingen stormakter vil ha en annen stormakt i sin bakgate. Igjen - sett ifra et historisk perspektiv, så er dette forståelig. Russland har ikke alltid hatt en god erfaring med Vesten - og vi Vesten har heller ikke alltid hatt god erfaring med med Østen.

Før vi ser på alle andre, bør vi først feie for egen dør. Vi er tross alliert med en supermakt som akkurat har gjort det samme - når Batista-regimet i Cuba, som for øvrig var et morderisk marionett-regimet som ble støttet av USA med penger og våpen(Hey, hvor ble det av menneskerettigheter) ble veltet av Castro, gjorde USA akkurat det samme. Amerikanerne prøvde seg på en invasjon, forsøk på å snikmyrde Fidel. Videre innførte de en ulovlig og meningsløs embargo som påvirker cubanere til den dag i dag.

Hva kan vi lære av det ovennevnte? Jo, ingen stormakt ønsker å ha en potensiell trussel i sin bakgård. Hadde vi kanskje tatt Russland sine sikkerhetsbekryminger på alvor, så hadde utfallet vært noe annet.

Igjen

Videre vil det å pøse på med penger og våpen ikke føre til en varig løsning - jeg er riktig nok for at vi sender våpen til Ukraina, fordi invasjonen til Russland bryter med folkeretten, dvs. intervensjonsforbudet i FN-pakten art. 2 (7).

Min bekymring derimot er at vi skal bli for blinde og bestemte på at væpnet makt er den eneste løsningen. Slik jeg har tolket media, og slik situasjonen er nå, så virker det som at alle parter sitter på hver sin steinrøys - det har ikke vært forsøk på eller antydninger til å sette seg til noe forhandlinger. Dette gjelder fra alle partene - og det bekymrer meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal Russland få diktere hvilken retning Ukraina velger og gå? Hvis ikke grunnen ene og alene er fordi de ønsker og ha innflytelse, samt en buffer sone mellom seg og vesten, de har jo allerede NATO på dørstokken i nord-områdene, forsåvidt ett av de mest militariserte områdene i hele verden, der man har atom ubåter kun noen mil fra grensen

Jeg regner med at du har sikre kilder for og hevde at det i i det hele tatt var ett kupp, når realiteten er at det var parlamentet som stemte for og fjerne han fra makten, men da hadde han allerede stukket av. Eller mener du at EU bidro til *kuppet* for og tjene økonomisk på dette.

Russland deler allerede en grense med verdens største supermakt allerede, på det nærmeste ligger Usa/Russland bare 3,8 km fra hverandre, så og blande inn vestlig imperialisme/kuppforsøk/ blir litt vel søkt. Russland ønsker kun 1 ting, at deres innflytelsesfære skal bestå, koste hva det koste vil, før 2014 så var de heldige, sittende regjering i Kiyv var for det meste orientert mot Russland, nå greide de og presse Armenia vekk fra den avtalen med EU, de er jo forsåvidt avhengige av Russland igjennom den økonomiske unionen de har, samt CSTO

Usa støttet Batista regimet, Russland/Sovjet økte sin innflytelse i Afrika, støttet regimet i Nord-Korea, Mongolia, Uganda med Idi Amin i spissen med dertil katastrofale konsekvenser for de menneskene som bodde der

Sånn det er pr nå, hva er det de skal forhandle om? Russland har ulovlig, med udemokratiske midler annektert områder fra en annen selvstendig stat, Ukraina vil ha disse tilbake, hva vil Russland? Forsikringer om at Ukraina skal forbli nøytralt? Hvis jeg var Ukraina hadde jeg ALDRI gått med på en slik avtale, men snarest mulig meldt meg inn i EU/NATO som landene i baltikum og på Balkan allerede har gjort, spesielt når man ser hvordan det endte forrige gang de hadde en avtale om at deres grenser skulle respekteres (Ref, Budapest Memorandummet)

Igjen Russland ønsker en interesse sfære, Ukraina ønsker en mer vestlig tilnærming, i tillegg når Zelensky har uttalt at han forhandler, gjerne, men ikke med Putin så står man der, man kommer ingen vei.