View Single Post
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Ønsker ikke SV og Rødt å innføre sosialisme da? Vil det være noe jobber å gå til hvis det blir til? All form for entreprenørskap vil jo forsvinne? Hvorfor forkaste den nordiske modellen for sosialisme? AP virker som det mest fornuftige valget for den alminnelig arbeider. Hvis jeg noen gang kommer til å starte eget AS stemmer jeg nok Høyre, men for nå tror jeg nok det blir arbeiderpartiet.
Vis hele sitatet...
Det er en del diskusjon om det du nevner her. Sv og rødt ønsker først og fremst å sikre høyest mulig sosial mobilitet til alle innbyggere i Norge. Og på grunn av andre skillelinjer enn arbeid og kapital mener de at Ap har beveget seg for langt vekk fra det vi gjerne kaller den nordiske modellen. Høyere sosial mobilitet betyr gjerne mer entreprenørskap.

Når man sier at ap har beveget seg for mye mot høyre mener man gjerne at ap fokuserer mindre på rettigheter i arbeidslivet og fagforeninger enn de gjorde før.

Norge er blant de landene i verden det er lettest å drive entreprenørskap og Norge er også blant landene i verden med høyest andel dollarmillionærer per innbygger. Det er mange studier som antyder at grunnen til dette er at lønnsstrukturen er forholdsvis høy uavhengig av yrke som er en direkte konsekvens av at arbeidstakere i Norge har langt flere rettigheter og forhandlingsmakt enn i svært mange andre land. Det er dette som er kjernen i både rødt og sv sin politikk.

Det er ingen grunn til å tro at dette vil forandre seg hvis rødt eller sv får mer makt enn i dag utenom at arbeideren vil få mer innflytelse abeidsplassen enn i dag gjennom lov og avtaleverket.

Du sier du er en alminnelig fagarbeider, men det kan være så mangt. Det kan godt være spesifikke forslag fra ap, sv eller rødt som kan utgjøre en stor forskjellig i din bransje.