View Single Post
I forbindelse med oppstart av ny bedrift, ble jeg tidligere oppringt av HMS (Helvetes Møkka-Svin) Vakten AS, mens jeg i ørska lå i senga, og trodde det var fra Altinn eller Brønnøysundregisteret.

Samtalen åpnet med at "nå er bedriftsnummeret ditt klart". De ringte meg faktisk ganske nøyaktig tre minutter før jeg selv fikk vite av Altinn - nettopp dette. Med en bergensk aksent over telefonen - overdosert på speed - forstod jeg omtrent tyve prosent av hva han sa.

Jattende med, og innforstått med at dette kun var en bekreftende telefon fra Altinn eller Brønnøysund, om at bedriften min var klar - hadde jeg til slutt prestert å "inngå en avtale" om kjøp av såkalt "nettbasert styringssystem" - for dette var påbudt. Det jeg har gjort, er å skrive "BEKREFT" på SMS. Jeg tenkte vel at dette var avgiften som utestod for å endelig registrere bedriften. Selgeren påstår at vi nå har inngått en skriftlig avtale, som over hodet ikke kan heves. "Jeg skal se, men kan ikke love noe... ...Nei, det går ikke."

Det er snakk om et surt fem-sifret beløp - nok til en langhelg med Champagne-frokost for tre personer.

Jeg fikk ikke opplyst om telefonsamtalen ble tatt opp. Alt han har fra meg er bokstavene: "bekreft" - i en SMS fra mitt nummer.

Jeg hører gjerne lignende opplevelser, og om det løste seg i "offerets" favør.