View Single Post
Hei! Her kommer en lang tekst, og jeg skal forsøke å være upartisk selv om saken angår meg selv.

Jeg - mann i starten av 30-årene - bor i 2. etg på en gammel villa oppført rundt 1930 på østlandsområdet. Huset er dog pusset opp på 70-tallet, men det har ikke skjedd mye siden. Tak og vegger er blitt holdt tett, men det stopper nok der. Jeg jobber som kundekonsulent og er somregel ute av huset på dagtid, men enkelte ganger blir det også hjemmekontor. Jeg er også ofte mye ute og reiser, alt fra 1-2 dager til 1-2 uker.

I 1. etg bor en mann - i slutten av 40-åra. La oss kalle ham naboen. Naboen er leietager på lik linje med meg. Han tar som regel kvelden mellom kl. 22-23 hver kveld, uansett helg eller ukedag. Han er ikke i jobb, og han bruker da det meste av sin tid hjemme i huset, stelle med hagen etc.

Som dere kanskje skjønner er det ekstremt lytt i hyset. Det knirker i gulv, har man en samtale i 2. etg kan den høres i 1. etg så sant det er stille nok, spilles det musikk sent på kvelden er det nok vanskelig å sove i 1. etg. Dette blir dermed et problem når naboen tar kvelden og jeg lever mitt liv som ung voksen hvor jeg kan legge meg både kl. 21:00 eller 01:00, alt ettersom hva jeg skal dagen etter. I helgene blir det en skjelden gang til at jeg kommer hjem typ 03-04 etter å ha vært på byen.

Jeg tar dog mine hensyn som innbærer f.eks.:
- å bruke headset sent på kvelden
- å unngå å bevege meg over området hvor hans soverom er
- fjernet vibrasjoner fra skap, kopper og kar etc.
- fjerner ulyd fra hensler og låsekasser etc.
- unngår å ha besøk sent på kvelden
- går lett på gulvet
- lukker dører så stille som mulig
- benytter skjeldent høytalere (selv om jeg har Sonos i de fleste rom fra tidligere leilighet), isåfall med bassnivået skrudd helt ned
- forsøker å unngå bruk av vaskemaskin i kjeller etter kl. 22:00
- unngår å lage mat når jeg kommer hjem fra byen, forsøker heller å kjøpe nattmat

Dette er de tiltakene jeg kan komme på i farta. Denne saken er jo etter min mening veldig rar og spesiell, men jeg ønsker naboen min det beste og forsøker å ta hensyn så langt jeg kan, slik som vist i tiltakene jeg gjør. Men jeg har allerede strukket meg langt, og fortsatt så klages det fra tid til annen. Det er kjipt at hans liv skal påvirke hvordan jeg lever mitt i denne graden. Det er klart, måten jeg lever mitt liv på vil jo kunne ta fra han nattesøvn, og dermed påvirker jeg hans liv igjen. Men det får være grenser for hvor langt man skal gå. Problemet er vel at man ikke er enig i hvor balansen er.

Jeg er jo overhodet ikke støyete, jeg lever et relativt normalt liv. Sett utenfra er jeg meget rolig og stille. Men kombinert med et lytt hus og en sensitivt nabo så oppfattes dette som støy som forhindrer naboens nattesøvn. Forståelig nok er dette frustrerende for han.

Jeg tenker som så at jeg kan ta hensyn i en viss grad. Men har også lenge tenkt at han kanskje burde forhøre seg med lege vedrørende problemer med for lett søvn. Et annet alternativ er også headset med noise cancellation eller ørepropper, altså de som er spesiallaget for å passe til ens eget øre. Disse er det mulig å sove med for folk flest. Dette koster dog en del, og jeg er i tvil på om naboen selv ønsker eller har midler til dette, men jeg hadde selvfølgelig sponset han med dette om han ønsker.

Jeg har forøvrig meldt meg inn i Stoyforeningen og planlegger å ta en prat med de. Kanskje også få gjort en måling av lydnivå dersom naboen går med på dette.

Så - hva mener folket? Er jeg spik spenna gæren, dumsnill eller bare snill som tar så mye hensyn? Eller er det naboen som er sær og oversensitiv? Hva sier lovverket om dette? Alle svar settes pris på, men trolls kan ta seg en bolle haha!

Mvh Henry

*Skrevet med svake tastetrykk for å unngå støy. Neida hehe. Joda. Neida.*