Tråd: legalisere?
View Single Post
Å kalle hasj en inngangsbillett til andre stoffer vet jeg ikke om jeg går god for, men at det er lettere å prøve andre ting dersom man først har prøvd hasj, det er det ingen tvil om.

Man har krysset en grense, og når denne først er krysset er det lettere å krysse andre.

Derfor bør cannabis vekk fra narkolista; for å sette en TYDELIG grense mellom cannabis og narkotika, og dermed gjøre den litt mindre lett å krysse.

Dessuten mener jeg at et bredt utvalg av kvalitetscannabis vil redusere utforskertrangen i retning av andre stoffer.

Norge har 4 ganger så mange overdoser av heroin enn i Nederland. Gjennomsnittsalderen på en heroinmisbruker øker med ett år for hvert år som går - og har gjort det nå i 20 år (ligger nå på 40). Dette betyr at Nederland har fått et drastisk fall i rekrutteringen til sterkere stoffer. Ledere og politi der nede er enig i at årsaken til dette er at de har skapt et synlig skille mellom sterke- og svake stoffer.

I Norge har 14.9% av ungdommer prøvd hasj, og sammenlignet med Nederland ligger vi ganske så likt her. I USA, som har de strengeste straffene på narkotika i den vestlige verden, ligger bruken i aldersgruppen 15-25 på 32% - altså over dobbelt så høyt som i Nederland! Bruken av sterkere stoffer er 3 ganger høyere!