View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg vet. Har lest det mer utfyllende svaret i islamqa.info. Islamqa har valgt en relativt konservativ tolkning av reglene og påbudene i Hadith og sunnaene.

Denne lærde som de siterer i islamqa.info må være en av de islamske lærde som helst ønsker å se en _distinkt forskjell_ imellom muslimer og andre abrahamitter (kristne, jøder, bahaier, drusere, etc). Disse som ikke ikke føyer seg etter de reglene blir betegnet som 'kuffar', kun fordi de "imiterer" jøder og kristne. Imitering betyr i dette tilfellet at muslimene kler seg likt og ser like ut som "de andre".
Vis hele sitatet...
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah, mannen som de siterer er en stor lærd i islam. Jeg tror helt oppriktig at det "ønske" om en distinkt forskjell ikke er noe han sier uten et konkret grunnlag for å skulle si det. Ellers vil jeg være litt forsiktig med hva jeg sier i tilfelle noe ikke skulle stemme. Om du skulle bli nysgjerrig på han finnes det biografier av han lett tilgjengelig (google/youtube).

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men gjett hva; innen østlig kristendom og i jødedommen har det lenge vært et reellt påbud for menn å bære skjegg, ikke minst for geistligheten. Og vi vet hvordan ortodokse jøder går kledt.
Slik at, skjegg er ikke noe spesifikt muslimsk. Det som derimot er riktig er det muslimske påbudet om å trimme skjegget, så der er dem definitivt forskjellige. Dette ser du bl.a i hvordan gammeldagse kristne og ortodokse jøder gjerne lar skjegget gro vilt.
Vis hele sitatet...
Det er først og fremst ikke et påbud om å trimme skjegget i islam.Det er barten det gjelder (mulig du skrev feil?). Det er varierte meninger om hvorvidt man kan gjøre det i det hele tatt (trimme skjegget) eller ikke. Noen sier du kan trimme det til en viss lengde (ikke kortere enn en knyttneve), og noen sier du ikke skal røre det i det hele tatt. Nå vet jeg ikke så altfor mye om gammeldagse kristne og ortodokse jøder, men tror muligens forskjellen ligger i at muslimer fjerner/trimmer barten, noe disse andre ikke gjør (kun synsing fra min side).


Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tilbake til påbudet om å ha og bære skjegg for menn;
Som det aller meste i islam, er påbudet med skjegg åpent for tolkning. M.a.o det som står i Hadith og sunnaene er på generell basis mindre strengt enn hva strenge lærde forfekter, selv om det er et påbud og det anbefales i bøkene.
Tilsvarende kan du finne lærde som ikke er kategoriske m.t.p skjegg.
>>Dette kan du se klart og tydelig i svært mange skjeggvarianter når du sidestiller la oss si eksempelvis 500 islamske lærde fra ulike land - de aller fleste har skjegg, en knapp majoritet har det heldekkende skjegget, og en liten minoritet har veldig lite eller intet skjegg..
Vis hele sitatet...
Det som er problemet med den modernistene er at de tilføyer/fjerner ting etter deres eget ønske. De samme folkene som mener skjegg ikke er obl. er de samme folkene som mener homofili er helt greit, samtidig som de står frem i mediene som troende muslimer. Koranen er og forblir den samme som den alltid har vært. Det samme gjelder hadithsamlinger. Hadither kan både være sterke og svake, men jeg skal ikke gå noe dypt inn på det. Om en hadith er sterk og så lettforståelig som de jeg nevnte i min forrige post, er ikke dette noe som trenger videre forklaringer utover det som står skrevet så klart.
Det finnes koranvers eller hadith for så og si alt som gjelder menneske. Går ikke hadithen/verset dypt inn på det spesifikke emnet du ønsker svar på, finnes det alltid andre hadither du kan bruke for å komme frem til konklusjonen om en ting er greit eller ikke.

[COLOR="Olive"]F.eks røyking. [COLOR="Red"]En kan forstå at det ikke er tillatt ved hjelp av disse versene:[/COLOR] [COLOR="DarkSlateGray"][COLOR="DarkOrchid"][COLOR="Blue"]"...make not your own hands contribute to your destruction..." (Surah al-Baqarah 2:195); "...nor kill yourselves..." (Surah al-Nisaa 4:29).[/COLOR][/COLOR] [/COLOR][/COLOR]


Når det gjelder "samlingen med muslimske lærde fra ulike land" så ser jeg den. Noen barberer seg så glatt at det ser uislamsk ut, mens andre pynter litt på det. Når det er sagt har de aller fleste svarte muslimer svært dårlig med skjeggvekst kontra andre folk (med unntak selvfølgelig).
(Om du ikke tok det i betraktning)
Det betyr dog ikke at skjegg er mindre obligatorisk.

De lærde, uten at jeg skal prate for dem alle, gjør ikke ting vanskeligere enn det det er. Det er en hadith om jeg ikke tar feil som sier noe om dette.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og da må man huske på at et noeslags skjegg er obligatorisk for imamer, prester, muftier og andre 'lærde'.
Jeg vil tilslutt si at påbudene og lovene i Hadith og sunnaene er som trafikklovene i Norge;
de gjelder ja stort sett og er tydelige, men de er ganske så pragmatiske, og åpne for tolkning.
Vis hele sitatet...
Skjegg er ikke mer obl. for imamer enn det er for alle andre muslimer. Jeg er enig med deg til en viss grad mtp trafikkregeleksempelet, men det gjelder selvsagt ikke alle hadither/sunnah og tolkingen bør gjøres av folk som er kvalifiserte til det. Når det gjelder prester har jeg aldri sett en med skjegg her til lands.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er kun tåper som Arfan Bhatti som gidder å la skjegget sitt gro såpass. Faktisk vil jeg hevde skjegget til herr Bhatti er direkte uislamsk. Han minner meg om en huleboer, og i tidligere tider var det sånn at islamsk lov skulle få menneskene til å bli mer siviliserte- mer siviliserte i middelalderens Arabia som var et klan-samfunn.
Faktisk #2; jeg lurer på om han (Bhatti) har tatt *noe* som gjør at skjegget gror så kraftig...
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke uislamsk, kan dog si meg enig i at et trimmet skjegg kan se noe finere ut.
Jeg tror ikke han har dyttet i seg noe for at det skal gro, enten du mente det seriøst eller ikke. Det er vel heller det at andre folk er litt ivrigere på trimmingen + at skjegget hans vokser raskt

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tilbake til noe litt mer seriøst; da vil jeg si tilslutt at hvis det ikke eksplisitt står i Koranen som er førstebok at noe er forbudt eller påbudt, da er en regel pragmatisk og gjerne åpen for tolkning.
Merk deg dette: jeg spurte en muslim om forbudet mot spising av svinekjøtt, og spurte da om muslimer overhodet har lov til å smake svinekjøtt.. Denne muslimen var ikke direkte *lærd*, men har på egenhånd studert Koranen og de andre skriftene, i tillegg er vedkommende akademiker, slik at jeg hadde en ganske så sikker kilde.. Dette var svaret;
Muslimer skal ikke livnære seg på svinekjøtt, og det er generelt et sterkt og konsekvent forbud. I tillegg er forbudet *kulturelt betinget*, spesielt i araberland. MEN; har du ikke annen mat tilgjengelig og må benytte deg av svinekjøtt for å overleve, altså du er i en nødsituasjon ,ja da spiser du det du må..
Vanskeligere er det ikke .
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke dreven nok på hadither til å kunne si at det "gjerne" er åpent for tolkning, men jeg er fullt klar over at mye er det. Som sagt ovenfor bør det dog gjøres av folk som vet å tolke, og ikke en eller annen "facebooklærd".
Han akademikeren har rett i det han sier:

[COLOR="Red"]Vers 16:115 - Surat An-Nahl:[/COLOR] [COLOR="Blue"]He has only forbidden to you dead animals, blood, the flesh of swine, and that which has been dedicated to other than Allah . But whoever is forced [by necessity], neither desiring [it] nor transgressing [its limit] - then indeed, Allah is Forgiving and Merciful.[/COLOR]

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Forøvrig er forbudet mot svinekjøtt mer kategorisk hos jødene enn hos muslimer. Andre religioner har det også, og itllegg har flere kristne retninger et generelt forbud mot svinekjøtt. Kan ikke dessverre være mer spesifikk siden jeg har dårlig tid.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre og påstå at forbudet mot svin blant muslimer er rimelig "dermed basta!". Jødene skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at noen kristne ikke spiser svinekjøtt. De samme (?) kristne holder seg også unna visse typer sjømat (reker?).

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
(.....) Dette ble dratt litt vel mye mot svinekjøtt og greier - men jeg ville bare belyse at det er få kategoriske forbud i den religionen, og at de mange reglene og påbudene er relativt pragmatiske. Fordi det var _forbud_ og _påbudet av skjegg_ vi diskuterte i første omgang.
Tenk deg, hvis ikke de mange retningslinjene og reglene i islam ikke var relativt pragmatiske, hvordan da kan over 1 milliard muslimer leve et normalt liv, dag ut og dag inn..?
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i at det er få. Beklageligvis kan jeg ikke ramse opp eksempler her og nå, men jeg vet at om jeg virkelig ville satt meg inn i det for å bevise min påstand ville jeg funnet masse. Mulig dette ikke overbeviser deg, men jeg har lest litt her og der, samt lært en del av praktiserende muslimer selv.

Ingen mennesker er perfekte, men poenget med alle disse tekstene (forbudene/påbudene) er for å sette en standard i all hovedsak. Det er slik det skal være, men ikke slik det nødvendigvis er. Ikke alle klarer å forholde seg til reglene. Akkurat som at ikke alle klarer å holde seg til Norges lover og regler.
Om de hadde fulgt alle reglene til punkt og prikke kunne de nok fortsatt levd et relativt normalt liv. Veldig annerledes enn den vestlige manns liv obv, men etter islamsk standard. Per dags dato er det altfor mange uenigheter muslimer i mellom til at det i det hele tatt er en mulighet for alle å skulle kunne føye seg etter en enkel "fasit", men det viktigste er at en strever etter å bli den beste med Profeten som eksempel.


[COLOR="Gray"]Beklager skrivefeil eller eventuelt rot. Vært våken litt for lenge.[/COLOR]
Sist endret av Baaaamse; 27. april 2013 kl. 05:44.