View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Makarov Vis innlegg
1. Når jeg en gang fikk tak i en Celebrite så søkte jeg litt opp på nyere modeller for å finne ut hva slags funksjoner de hadde, og da var checkm8 som et verktøy for å få tilgang til å overføre filer og andre ting mobilen innholder, og ikke å eventuelt knekke pin koden, men å bypasse den.
Vis hele sitatet...
Tingen er at iPhone krypterer innhald. Kryptonøkkelen blir oppbevart i SE, som nekter å utlevere den. Dvs. at det er meiningslaust å snakke om å bypasse pin. Det å lese ut kryptert innhald frå iPhone er nær garantert mulig, men spørsmålet er altså om det er råd å få ut dekryptert innhald.

Checkm8 kan brukast til det på telefoner som ikkje har SE. På telefoner som har SE vil ikkje exploiten gi tilgang til kryptomateriale, ifølgje utvikleren av exploiten.

Alle telefoner frå og med iPhone 5s har SE.
Sitat av Makarov Vis innlegg
2. De som styrer rettighetene for det, må da være en dommer for at de kan bli utlevert en ransakelsesordre for å kunne utføre det.
Vis hele sitatet...
Ransakelsesordre er eit papir. Om det er teknisk umulig er det papiret like relevant som dasspapir.
Sitat av Makarov Vis innlegg
3. Eventuelt hvilken bakdør det er har ikke jeg peiling på, men har vært mye snakk om disse bakdørene i mediaene, iphone har nektet for eksempel FBI i å installere en.
Vis hele sitatet...
Ja, det har vore snakk om det, og fleire politikarar har tatt til orde for det. Så langt har eg ikkje sett meir konkrete ting - og det har heller ikkje vorte gjennomført lovforslag som pålegg levrandører å ha slike bakdører så vidt eg har fått med meg.
Sitat av Makarov Vis innlegg
Jeg ser at du har mye peiling på ios og det respekterer jeg. Jeg har desverre ikke gått så mye innom ios pga at jeg generelt ikke bruker det
Vis hele sitatet...
Eg har knapt eigd ein iDings. Forholdet mitt til iDingser er at eg bruker iPad innimellom. Så langt aner eg ikkje korleis cut'n'paste på iOS funker, så å hevde eg har mykje peiling på det er fort å strekke ting...

Eg kan imidlertid litt om sikkerheit generelt, og kan å google.